Winstmodel WK: bedrijven verdienen fors aan het WK

Voetballiefhebbers kunnen de komende weken hun geluk niet op, maar ook voor bedrijven kan een groot voetbalevenement genieten zijn. Er wordt gedurende het WK veel geld verdiend aan allerhande producten en diensten. Wat zijn de verschillende acties en wat is eigenlijk het beste winstmodel voor zo'n WK? Grootverdiener FIFA komt erg dicht bij het ideale businessmodel. Vijf redenen waarom.

Met grote en minder grote acties probeert zo’n beetje elk zichzelf respecterend bedrijf een slaatje te slaan uit het WK voetbal in Zuid-Afrika. Daarbij is een goed businessmodel het startpunt voor elke actie. Voor Zuid Afrika zelf biedt het WK het land kansen omdat investeerders het land sneller kunnen vinden en er een belangrijke kwaliteitsimpuls aan de infrastructuur gegeven wordt. Het wereldkampioenschap voetbal van 2006 leverde de Duitse economie bijna 3 miljard op. Daarnaast ontstonden ruim 38.000 nieuwe banen op de arbeidsmarkt. Geschat wordt dat er als gevolg van het WK 1 miljard dollar aan kapitaal Zuid-Afrika zal binnenkomen. Het geld is onder andere besteed aan zes nieuwe stadions en de vernieuwing van de luchthavens waardoor de capaciteit om het vliegverkeer te verwerken aanzienlijk is vergroot. Daarnaast kostte ook de aanleg van de Gautrain (een Zuid Afrikaanse hogesnelheidslijn), nieuwe wegen en hotels veel geld. Bij de winst voor de bevolking moeten overigens kanttekeningen geplaatst worden. Alleen officiële FIFA-sponsoren mogen  reclame maken met termen als 2010 en WK en rondom de stadions geldt een verkoopverbod voor lokale ondernemers. Daarnaast gaan er geluiden dat de uiteindelijke inkomsten fors tegen zullen vallen. Dat zal de voetbalpret op dit eerste Afrikaanse wereldkampioenschap echter niet drukken.

Voor voetbalbond FIFA betekent het WK in Zuid-Afrika een gegarandeerd commercieel succes. Landen staan in de rij om de organisatie van een EK of WK op zich te nemen en FIFA steekt zowel winsten uit kaartverkoop, sponsorcontracten en tv-rechten in de zak. FIFA-secretaris generaal Jerome Valcke sprak eerder van een inkomensstijging van 50 procent ten opzichte van het WK in 2006 en verwacht – ondanks tegenvallende kaartverkoop – een winst van zo’n 1 miljard dollar binnen te hengelen. Een andere indicator van ‘voetbal als big business’ is het rapport “The World Cup & Economics 2010” van zakenbank Goldman Sachs,  waarin voetballanden wereldwijd besproken worden en waaruit duidelijk wordt dat de Westerse wereld niet langer het alleenrecht heeft op voetbalinkomsten. Voetbal is een wereldwijde winstmachine, zo lijkt het.

CEO Patrick van der Pijl van Business Models Inc, een denktank waarin innovaties op verdienmodellen worden gestimuleerd, gaf Financieel Management een eerste opzet van het businessmodel van de FIFA. Dat zou er zo uit kunnen zien:


(Klik op het plaatje voor vergroting)

Veel inkomsten en weinig uitgaven voor de FIFA dus. Het is daarmee één van de meest succesvolle businessformules ter wereld; door een onmisbaar evenement te creeeren waar men zich wereldwijd mee bezig houdt, is de FIFA in staat voor medewerking ook fors geld te vragen.

5 redenen waarom de FIFA het beste businessmodel hanteert

1.     Praktisch alle WK-inkomsten gaan naar de FIFA
2.     Sponsors betalen grof geld om met de merknaam en het WK/EK geassocieerd te worden
3.     De grondstoffen (de spelers op het WK) worden relatief goedkoop ‘ingekocht’
4.     Landen staan te springen om de toernooiorganisatie op zich te nemen en te investeren
5.     De FIFA investeert op zijn beurt geen geld in het organiserende land
 
In Nederland lijkt de oranje-gekte dit jaar tot ongekende hoogten te stijgen. Praktisch elk producerend of dienstverlenend bedrijf is de afgelopen weken wel met een WK-getinte actie gekomen. De Nederlandse Energiemaatschappij biedt een jaar gratis stroom als Nederland kampioen wordt, postbedrijf TNT biedt de eerder zo gehate vuvuzela-toeters aan en de voedingsmiddelenfabrikanten vechten om de gunst van de klant, met de Heineken pletterpet – een omgebouwde Zuid-Afrikaanse mijnwerkershelm – als hysterisch hoogtepunt. Consumenten struikelen over de WK-producten.

Volgens het Platform Promotionele Prodcuten (PPP), waarin zo’n 300 professionele leveranciers en distributeurs van promotionele producten en diensten verenigd zijn, wordt er in 2010 tussen de 50 en 60 miljoen euro omgezet in WK-producten. Vooral de supermarkten en grote food-merken zetten in op wk-acties. Daarbij is de laatste jaren een ware strijd ontstaan: wie met de beste oranje premium komt kan zich verzekeren van een fikse omzetstijging. PPP-voorzitter Hans Poulis: “Traditiegetrouw begint het retailseizoen in januari, dan gaan de grote retailers als Blokker, Wibra en Action hun bestellingen doen. Al ver daarvóór worden de grotere consumentenacties van bedrijven als TNT, Heineken, Bavaria  en de grotere supermarktketens voorbereid. Dat zijn vaak reusachtige aantallen die in China custom made worden geproduceerd en dat kost dus tijd. De reguliere promotionele oranjeproducten komen vervolgens vanaf begin mei aan bod. We zien duidelijk omzetstijging ten opzichte van eerdere ek- of wk-jaren.”

Zelfs supermarktketen Dirk van den Broek, van oudsher verre van de promotionele acties, gaat dit jaar met zijn ‘WK-Handjes’ mee in de oranje-gekte, omdat het risico buiten de boot te vallen in deze crisistijden te groot is. Albert Heijn kwam pas laat op gang met de ‘beesies’, speciale WK-poppetjes waarvan er wel 31 miljoen exemplaren besteld zijn (tegenover 15 miljoen ‘wuppies’ in 2006). Speciaal voor het WK spelen een paar kopstukken uit het Nederlands elftal (waaronder Robin van Persie, Nigel de Jong en Maarten Stekelenburg) de hoofdrol in de Beesie-reclame op tv. 

Nederlandse (top-)voetbalclubs die de afgelopen periode bijna zonder uitzondering in de financiële problemen dreigden te geraken, ontvangen vanwege het WK een steuntje in de rug. De FIFA betaalt per speler die naar het WK afreist 1600 euro per dag, ingaande op vijftien dagen voor aanvang van het toernooi. Voor het beursgenoteerde Ajax komt dat met in totaal negen spelers uit op zo’n 400.000 euro. 

Conclusie: WK is big business en menig bedrijf zou maar wat graag een businessmodel als dat van de FIFA hanteren. De echte voetballiefhebber zal het echter een zorg zijn; als die zijn dagelijkse portie voetbal maar krijgt… 

Op 15 september 2010 verzorgt Alex van Groningen het seminar ‘Radicaal Anders’, met onder meer Patrick van der Pijl. Succesvolle bedrijven als Apple, Nespresso, Google, Skype en Tango vagen met hun baanbrekende nieuwe business modellen de concurrentie weg. Hoe doen zij dat? Wat is hun story? Wat kunnen we van hen leren? Kan jouw bedrijf dit ook? YES, YOU CAN. Alexander Osterwalder, Michiel Muller, Patrick van der Pijl en Camilla van den Boom inspireren en leggen uit HOE. Door radicaal anders te werk te gaan kan jij jouw bedrijf succesvol maken en de concurrentie ver achter je laten. Wij gaan je daarbij helpen. Na dit seminar ga jij naar huis met het business model van jouw bedrijf. Kom op 15 september 2010 naar Leusden voor hét seminar van het jaar 2010.

______________________________________________________________________________

Volg het seminar Radicaal Anders, maak van uw bedrijf een hit!
Dit seminar is onmisbaar voor elke ondernemer die klaar is voor meer succes. Alle deelnemers ontvangen gratis de boeken ‘Business Modelling’ en ‘Ervaringen van een Serial Entrepreneur’. Maak van uw bedrijf een hit, volg het seminar Radicaal Anders. Lees meer op radicaal-anders.nl _____________________________________________________________________________

 

Gerelateerde artikelen