Winnaar CFO of the Year Award 2007 (niet-beursgenoteerd): Ronald van der Mark, CFO Maxeda
Sinds juni vorig jaar heeft Vendex KBB een nieuwe naam: Maxeda. De eigenaar van vele bekende winkelketens is een grote speler op de Europese markt. “Marktleiderschap in alle winkelketens is wat wij nastreven”, legt Van der Mark uit. “We willen tot de beste retailers in Europa behoren.
De afgelopen jaren hebben de winkelketens van Maxeda hiertoe nieuwe groeistrategieën gelanceerd in heel Europa en alle ketens hebben uitstekende resultaten bereikt. De grootste drijfveer achter dit succes is de absolute toewijding aan de klanten en de medewerkers van Maxeda. Dit is onderdeel van de ‘Passion to Serve’ filosofie dat draait om dienend leiderschap.
“Het houdt in dat wij naar onze overtuiging alleen succesvol kunnen zijn indien we onze mensen dienen, die op hun beurt onze klanten bedienen.” Maxeda fungeert ook als een soort ‘retail academy’ die tot doel heeft van alle winkelketens retail-leiders te maken. “Dit realiseren we door te investeren in onze winkelketens en medewerkers, door al onze internationale ervaring en kennis in te zetten en door onderling samen te werken en best practices te delen. Daarbij houden we ook van uitdagende doelstellingen en zullen we iedere keer de lat weer hoger leggen.”
De CFO heeft een belangrijke leiderschapsrol in de onderneming. Hij inspireert, coacht, faciliteert en daagt uit. “Daarbij is het zeer belangrijk dat hij goede teams samenstelt, die de ontwikkeling van een onderneming optimaal kunnen ondersteunen in een dynamische en complexe omgeving. Met name een private equity-omgeving stelt hoge eisen aan de kwaliteiten en ervaring van mensen.”
GOING FOR GROWTH
De groeidoelstellingen van Maxeda zijn gebaseerd op 5 S’en: Sell more, Source better, Save costs & cash, deliver Synergies en Smile! Hierdoor is sinds de buy-out in juli 2004 al heel veel waarde gecreëerd voor alle stakeholders. In 2006 heeft de onderneming opnieuw een sprong voorwaarts gemaakt met een resultaat van 295 miljoen euro dat ruim 20 procent hoger was dan het jaar daarvoor en een groter marktaandeel van alle winkelketens.
“Daarnaast is er 160 miljoen euro geïnvesteerd in duurzame groei van al onze winkelketens en hebben we feitelijk een nieuwe onderneming gecreëerd met een nieuwe strategie, nieuwe .loso.e en een nieuwe naam. Het voordeel van private equity is dat je dit heel gefocused kunt doen zonder afgeleid te worden door allerlei beslommeringen waarmee onder andere beursgenoteerde ondernemingen te maken hebben.”
Het doel voor het nieuwe jaar is om deze groei te continueren, internationaal verder te groeien en opnieuw .ink te investeren in de winkelketens en medewerkers. Als CFO moet Van der Mark zorgen voor goede strategische plannen en een optimale uitvoering daarvan. Daarbij zijn duidelijke doelstellingen, een optimale accountability en goede interne én externe communicatie belangrijk.
“Groei is belangrijk voor een organisatie”, legt Van der Mark uit. “Omdat markten en concurrenten continu in beweging zijn, is groei, en de daarmee gepaard gaande duurzame waardecreatie, van belang voor alle stakeholders. Groei zorgt daarnaast voor een goede motivatie bij alle medewerkers. Daarbij is het wel van groot belang dat je een duidelijke groeistrategie hebt en dat je organisatie deze strategie kan uitvoeren. De doelstellingen moeten concreet zijn en de groei te managen.”
OPLEIDING accountancy, bedrijfseconomie, Conservatorium (twee jaar)
LOOPBAAN Begon zijn loopbaan in de accountancy bij twee accountantskantoren. Vervolgens gaf hij zijn passie voor muziek voorrang en maakte carrière als professioneel muzikant. Het belang van creativiteit en teamwork in deze wereld heeft hem erg geholpen in zijn verdere carrière. Om ook zijn zakelijke talenten te benutten is hij na 2 jaar aan de slag gegaan bij het Nederlands Omroepproductie Bedrijf (NOB). Later werd hij gevraagd om bij NBM-Amstelland NV verantwoordelijk te worden voor financiën, strategie en expansie voor de divisie Cementbouw Handel & Industrie. Daar begeleidde Van der Mark later de management buy-out van het bedrijf. Ruim tweeënhalf jaar geleden werd hij CFO bij Vendex KBB, inmiddels omgedoopt tot Maxeda.
OMZET 4 miljard euro (gebroken boekjaar februari 2006-januari 2007).
AANTAL MEDEWERKERS 38.000 (24.000 fte)
VOOR DE VEILING
Namens Maxeda stelt Ronald van der Mark beschikbaar voor de veiling; een kookcursus voor een groep van (maximaal) 15 personen in het opleidingscentrum van restaurantketen La Place. Onder leiding van een ervaren kok, leren de deelnemers een complete maaltijd te bereiden. Lekker eten, vers en gezond. Onder het genot van een goed glas wijn houdt Ronald van der Mark een inleiding over leiderschap en waardecreatie binnen Maxeda. De opbrengst komt geheel ten goede aan de Cliniclowns.