Werkzoekende negatief over sollicitatieprocedures
Daarnaast is de doorlooptijd van de procedures te lang en weten sollicitanten niet waar ze aan toe zijn. Nederlandse werkgevers krijgen dan ook een magere 5,4 op het rapport als het gaat om sollicitatieprocedures.
Dat blijkt uit het Onderzoek Candidate Experience van de Persgroep Employment Solutions onder ruim 1.000 werkzoekenden.
Kandidaat wil persoonlijk contact, maar ‘wordt behandeld als nummer’
Werkzoekenden hopen na een sollicitatie op persoonlijk contact in de vorm van een e-mail of telefoontje. Ruim 40 procent ontvangt af en toe wel reactie, maar dat is dan meestal in de vorm van een gestandaardiseerde mail. Meer dan de helft vindt dat zij meer als nummer behandeld worden dan als mens.
Garikai van Weydom, Sr. Researcher van de Persgroep Employment Solutions: “Kandidaten stoppen tijd in een sollicitatie en vinden dat zij recht hebben op een persoonlijke reactie van een potentiële werkgever. De gestandaardiseerde mails die de sollicitanten nu vaak ontvangen wekken veel frustraties op. Respondenten omschrijven ze als onprettig, onpersoonlijk en slecht.”
80 procent van de werkzoekenden geeft aan dat een negatieve sollicitatie-ervaring invloed heeft op het beeld van een organisatie en een groot deel hiervan deelt dat beeld ook met vrienden en kennissen. Een derde van de respondenten wil daarna niet meer voor de organisatie werken.
Hoger opgeleiden beter behandeld
Werkzoekenden met een hbo- of wo-achtergrond krijgen vaker een reactie op hun sollicitaties. Ook is dat contact vaker persoonlijk. Toch zijn het juist de hoogst opgeleiden die kritisch zijn op de sollicitatieprocedure van hun werkgever. Wo’ers geven werkgevers als rapportcijfer een 5,2, dat is iets lager dan de 5,4 die mbo’ers uitdelen. Ouderen van 56 jaar of ouder zijn het minst te spreken over sollicitatieprocedures, zij belonen werkgevers met een 5,1.