Weg privacy, vaarwel LinkedIn?
Onlinedienst Lusha onthult tegen betaling privénummers van LinkedIn-gebruikers, zonder dat zij dat weten. De onlinedienst plukt die mailadressen en telefoonnummers van het internet. Met Lusha zijn talloze mobiele nummers te vinden, bijvoorbeeld van kabinetsleden, maar net zo goed van influencers, misdaadverslaggevers en directeuren van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Lusha is een Amerikaans-Israëlisch bedrijf dat zegt grote bedrijven als Apple, Google en Amazon tot zijn klanten te rekenen. Maar iedereen kan de dienst toevoegen aan zijn of haar internetbrowser. Wanneer gebruikers naar iemands profiel op netwerksite LinkedIn gaan, surft Lusha in allerlei onlinedatabases naar verborgen contactinformatie – de eerste paar zoekopdrachten zijn gratis.
Het bedrijf beweert in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te handelen, maar privacy-advocaat en -hoogleraar Gerrit-Jan Zwenne betwijfelt dat. “Als je persoonsgegevens verwerkt en aanbiedt, moet je de eigenaren hebben geïnformeerd,” zegt hij. Lusha doet dat niet.
(bron: ANP, Trouw; foto: Greg Bulla, Unsplash)
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager