Wat te doen als een aandeelhouder de onderneming belaagt

Ruzie met de bestuurder geldt terecht als een red flag.

Ruzie tussen het bestuur van een bedrijf en activistische aandeelhouders zijn in feite een zogenaamde red flag. Dit komt alleen maar voor bij bedrijven waar de resultaten ondermaats zijn. Dit schrijft de FT.

  • Traceer de pijnpunten van de activistische aandeelhouders
  • Check of wat er nodig is on resultaten ten goede te keren
  • Stel een bemiddelaar aan die de ruzie in goede banen kan leiden
  • Stel een onafhankelijke bestuurder voor die voor iedereen acceptabel is

Overigens zijn niet alle bedrijven waar activistische aandeelhouders zich roeren verdacht, zo nuanceert de krant. Elk jaar komen activistische aandeelhouders bijna duizend keer per jaar in actie, voornamelijk in de VS. Maar de relatie met het bestuur ontspoort aanzienlijk minder vaak.

De krant licht een paar recente voorbeelden uit van Britse bedrijven waar activistische aandeelhouders slaags zijn geraakt met het bestuur. Eentje is Topps Tiles, een tegelverkoper, waar de Oostenrijkse investeringsgroep MS Galleon de leiding van de retailer “volledig falen om zich aan te passen aan een veranderend retaillandschap” verweet.

Ook wijst de FT naar EasyJet, waar oprichter Stelios Haji-Ioannou regelmatig overhoop lag met aandeelhouders zaken als vliegtuigbestellingen en topbeloningen.

Dergelijke ruzies worden geassocieerd met slechte prestaties, schrijft de FT. Vooral omdat ze vaak voorkomen bij bedrijven met problemen die managementtijd opslokken. Sinds begin 2020, toen MS Galleon aandeelhouder werd van retailer Topps Tiles, is het aandeel meer dan 45 procent gedaald. Ter vergelijkingL In die periode steeg de FTSE All-Share-index met acht procent.

Als relaties verslechteren, kan een verandering in het leiderschap vaak helpen, of in ieder geval een verandering in de persoon die die relatie leidt, gaat de FT verder. Een goede senior onafhankelijke bestuurder zou nuttig kunnen zijn als bemiddelaar.

Gerelateerde artikelen