Wat is het goede voornemen van uw organisatie?
Een serie blogs over succesmanagement.
Vanaf deze week schrijf ik wekelijks een blog over succesmanagement, op basis van mijn kennis en ervaring, die ik de afgelopen 25 jaar heb opgedaan als adviseur en coach van private en publieke organisaties en als universitair docent.
In het begin van het jaar hebben veel mensen goede voornemens als afvallen, stoppen met roken of werken aan geluk, ongeacht of het al dan niet lukt. Ik vroeg mij af waarom organisaties eigenlijk geen goede voornemens kennen? Organisaties willen elk jaar toch ook iets verbeteren? Heeft u een goed voornemen voor uw organisatie?
Door Geert Haisma. Hij is directeur Fully in Control en al 25 jaar gericht op nieuwe ontwikkelingen die doelbereiking effectief en succesvol kunnen maken. Hij is verbonden aan Universiteit Twente en Moderator van de public peer group van het Controllers Netwerk.
Wat mij al jaren bezighoudt is hoe organisaties hun succes kunnen vergroten: succesmanagement. En succes krijg je als je de door jouw gestelde doelen bereikt. Dat geldt voor goede voornemens van personen, maar ook voor organisaties.
Op zich lijkt dit heel simpel: kies een helder doel en werk eraan. In de praktijk is dit echter weerbarstiger: In tegenstelling tot het goede voornemen bij een individu, moet je in een organisatie het met elkaar eens zijn over wat het gemeenschappelijke goede voornemen of doel is. En daar begint de uitdaging. Want zijn bestuurders/managers binnen organisaties het met elkaar eens qua doelstelling?
Organisatiedoel vaak alleen op papier
Veel organisaties hebben een mooi verhaal met missie, visie en doelen op de plank liggen. Als je in de praktijk aan bestuurders vraagt wat het doel van hun organisatie is, zie je toch vaak dat eenieder dit vervolgens op zijn eigen manier inkleurt. Een bedrijf als DAF had vast een mooi plan op papier staan, terwijl ondertussen de productiedirecteur zijn eigen doelstelling naleefde, om zoveel mogelijk trucks te produceren, die de verkoopdirecteur niet verkocht kreeg. Het werd de ondergang van het bedrijf, omdat er verschillende persoonlijke doelen waren.
Geen heldere of gezamenlijk gedragen doelen hebben, dat zie je bij veel organisaties terug, die daar allemaal net als DAF onder te lijden hebben gehad of onder lijden. Denk aan ABN AMRO, die de grootste bank ter wereld wilde worden, Grolsch met buitenlandse expansie, die na 400 jaar de zelfstandigheid is kwijtgeraakt, faillissement van Slotervaart- en IJsselmeerziekenhuizen, V&D, Blokker, gemeente Emmen met verplaatsing van de dierentuin, DSB Bank, FC Twente na het kampioenschap, Jeugdzorg, Regeringsbeleid ten aanzien van stikstof, Woningcorporaties met torenhoge vastgoed ambities die forse verliezen incasseerden, enzovoort. Allemaal organisaties die in de problemen kwamen, doordat er keuzes zijn gemaakt die niet bijdragen aan een helder of gemeenschappelijk door het bestuur gedragen doel. Dit is het geval bij veel organisaties, zowel publiek als privaat.
Maak het doel gemeenschappelijk
Als CFO of controller word je vervolgens geconfronteerd met de financiële ellende die hieruit voortvloeit en probeer je alles zoveel mogelijk in goede banen te leiden. Maar de uitdaging zit bij de bron: Wat is de gemeenschappelijk gedragen doelstelling van uw organisatie?
Geformuleerd naar een goed voornemen voor uw organisatie: “Wij gaan onze doelstellingen bespreken, of deze helder zijn en door iedereen binnen het bestuur/MT worden gedragen.”
Een mooi voornemen als basis voor een succesvol 2020!
Alle blogs van Geert Haisma voor u op een rij gezet.