Waarom nieuw beleid van Twitter slecht uitpakt
Met Twitter gaat het nog steeds niet goed. Leveranciers klagen het bedrijf aan, adverteerders worden op de vlucht gejaagd. Dat is de tussenstand negen maanden na de overname van Twitter.
Na de overname van Twitter haalde de nieuwe eigenaar de bezem door Twitter. Het bedrijf werd afgeslankt, er moest betaald worden voor blauwe vinkjes en Linda Yaccarino werd aangetrokken als topvrouw.
De laatste stap van Twitter is om tijdelijk het aantal tweets dat Twitter-gebruikers kunnen lezen te beperken. Diverse experts waarschuwen dat deze stap nadelig kan uitpakken voor het aantrekken van adverteerders.
Die “tijdelijke noodmaatregel” is volgens de Twitter-baas nodig om het scrapen van data door honderden organisaties tegen te gaan. Veel twitteraars zijn boos over de ingreep. Afgelopen weekend uitten ze met de hashtag “RIPTwitter” al hun onvrede op het platform.
Catastrofale stap
Volgens Mike Proulx, onderzoeksdirecteur bij Forrester, is de stap niet alleen slecht nieuws voor gewone gebruikers. Bedrijven die Twitter gebruiken om te adverteren zijn hier volgens hem zeker ook niet blij mee. De berichten die zij verzenden via Twitter kunnen nu namelijk door minder mensen gelezen worden. Veel ondernemingen zijn volgens Proulx al geschokt door de “chaos” die Musk sinds zijn overname van het bedrijf bij Twitter heeft veroorzaakt. Dit komt daar dan nog eens bij.
Jasmine Enberg, hoofdanalist bij Insider Intelligence, denkt dat de stap “catastrofaal” kan zijn voor de advertentieactiviteiten van Twitter. “Dit zal het zeker niet gemakkelijker maken om adverteerders te overtuigen om terug te keren. Het is nu al moeilijk om adverteerders terug te halen.” Hoe lang de limiet blijft gelden, is nog niet bekend.
Laatste beste hoop
Hiermee zit Linda Yaccarino, de voormalige reclamechef van NBCUniversal die vorige maand begon als topvrouw van Twitter, in een lastig parket. Lou Paskalis, de oprichter van reclameadviesbureau AJL Advisory en voormalig marketingbaas bij Bank of America, stelt dat Yaccarino Musks “laatste beste hoop” is om de advertentie-inkomsten en daarmee eigenlijk het bedrijf als geheel te redden. Maar deze stap van Musk zou laten zien dat hij niet in staat is om haar de middelen te verschaffen “hem van zichzelf te redden”.
Nog meer slecht nieuws komt uit Australië. Een Australisch projectmanagementbedrijf heeft een rechtszaak aangespannen tegen Twitter bij een rechtbank in de Amerikaanse staat Californië. Het bedrijf eist ongeveer één miljoen Australische dollar (zo’n 610.000 euro) van de berichtendienst vanwege het niet betalen van rekeningen voor werk dat in vier landen is gedaan.
Rechtszaak wegens contractbreuk
Het in Sydney gevestigde private bedrijf Facilitate Corp heeft de rechtszaak op 29 juni ingediend vanwege contractbreuk en het verzuim van Twitter om zijn facturen te betalen. Het bedrijf verklaarde dat het van 2022 tot begin 2023 sensoren heeft geïnstalleerd in de kantoren van Twitter in Londen en Dublin, een kantoorinrichting in Singapore heeft voltooid en een kantoor in Sydney heeft ontruimd.
Naast betaling van de openstaande facturen eist Facilitate ook een schadevergoeding, betaling van de juridische kosten en een rentevergoeding.
Het is niet de eerste keer dat Twitter wordt beschuldigd van het niet betalen van zijn rekeningen sinds de overname door miljardair en Tesla-topman Elon Musk vorig jaar. In mei spande een PR-bedrijf al een rechtszaak aan bij een rechtbank in New York, waarin werd beweerd dat Twitter zijn rekeningen niet had betaald.
Begin dit jaar eiste het in de Verenigde Staten gevestigde adviesbureau Innisfree M&A ongeveer 1,9 miljoen dollar van Twitter vanwege onbetaalde rekeningen, nadat het bureau Twitter had geadviseerd bij de overname door Musk. Ook The Crown Estate, een onafhankelijk bedrijf dat de vastgoedportefeuille van de Britse monarchie beheert, is in januari een gerechtelijke procedure tegen Twitter begonnen vanwege het niet betalen van de huur van het hoofdkantoor in Londen.