Waarom een beursbedrijf kiest voor een nieuwe markt
Maaltijdbezorger Delivery Hero trekt zich terug uit de Duitse markt en gaat zijn activiteiten in Japan afstoten. Door de hoge concurrentiedruk, een tekort aan bezorgers en betere mogelijkheden in andere markten heeft het bedrijf besloten om Duitsland en Japan te verlaten.
Tot 2018 was Delvery Hero nog actief in Nederland. Maar door de enorme concurrentie voor maaltijdbezorging wordt deze activiteit steeds minder aantrekkelijk.
Het bedrijf ziet onder meer kansen voor het bedrijf om te investeren in snelle levering van gemaksartikelen. Delivery Hero heeft onlangs wereldwijd zijn duizendste zogeheten micro-fulfillment centrum opgericht. Met deze kleinere magazijnen die dichter bij de klanten liggen verkorten bedrijven hun leveringstijd.
Bij het hoofdkantoor in Berlijn houdt het bedrijf wel een locatie voor het testen van nieuwe innovaties op het gebied van magazijntechnologie, automatiseringsoplossingen, verschillende keukenconcepten en duurzamere verpakkingen.
De topman stelt op “veel plaatsen veel kansen” te zien. De aanwezigheid in Duitsland en Japan beperken volgens hem echter de mogelijkheden om te investeren in deze aantrekkelijkere groeimogelijkheden. Ook is er volgens Östberg veel veranderd sinds de lancering in Duitsland en Japan.
Volgens topman Niklas Östberg trekt Delivery Hero zich terug uit zes Duitse steden waarin het onlangs zijn intrede maakte. De activiteiten in Japan worden volgens Östberg verkocht of gestaakt. Dat proces zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 worden afgerond.
De beursgenoteerde maaltijdbezorger kondigde in mei nog zijn terugkeer aan naar de Duitse markt voor maaltijdbezorging, nadat het bedrijf minder dan drie jaar geleden zijn lokale activiteiten had verkocht aan concurrent Just Eat Takeaway, de eigenaar van Thuisbezorgd.nl. De activiteiten in Japan werden pas in september gestart.
Rond dezelfde tijd dat Delivery Hero de plannen aankondigde om opnieuw de Duitse thuismarkt te betreden, liet ook Uber weten zijn maaltijdbezorgservice uit te breiden naar Duitsland. Ook de Amerikaanse marktleider DoorDash heeft onlangs activiteiten gelanceerd in Duitsland, terwijl Just Eat Takeaway al sinds 2018 dominant is op de Duitse markt.