Waarom alles uit Waalwijk komt

Wist u dat elk boek, al het speelgoed en elke koelkast van Bol.com uit Waalwijk komt? En de spiegels van Xenos, de nieuwste Apple producten of de laatste voorjaarscollectie van de Bijenkorf? Allemaal gedistribueerd vanuit Waalwijk naar de winkel of rechtstreeks naar u.

Niet verwonderlijk dat Waalwijk samen met Tilburg in 2015 gekozen is als tweede logistieke hotspot van Nederland.
 
Een jaar eerder, bij de start van het nieuwe college van B&W in Waalwijk, sprak de gemeentesecretaris mij als lokale ondernemer aan. Hij vroeg wat de rol van data zou kunnen zijn om de economische vitaliteit van deze stad te stimuleren.
 
Op het whiteboard ontstond een schets. Een overzicht van alle factoren die van invloed zijn op de keuze van een ondernemer om zich hier te vestigen. Over de bereikbaarheid van Waalwijk. En de beschikbaarheid van het juiste personeel. Is de servicegerichtheid van de gemeente op orde? Zijn er voldoende toeleveranciers in de omgeving? Kunnen mijn werknemers hier prettige woonruimte vinden? En, kan ik mijn klanten snel leveren?
 
Tenslotte kwamen de prijs en het imago aan bod. Want als je als ondernemer op een borrel trots vertelt dat je met je bedrijf naar Waalwijk verhuist, wil je geen vreemde blikken.
 
 
Al deze onderwerpen kregen een plek in het economische vliegwiel van Waalwijk. “En Leander, wat denk jij? Hoe kan data ons hierbij helpen?” Dat hoef je mij geen twee keer te vragen: “Vul het vliegwiel met data. Kijk hoe de economische thermometer uitslaat én vergelijk de resultaten met die van je concurrenten.” 
 
Kortom, verkoop Waalwijk met data.
 
Met behulp van openbare data verzamelden we voor de logistieke sector relevante data en vergeleken die met die van de andere 19 logistieke hotspots; de concurrenten van Waalwijk. Denk aan Tiel, Venlo en Roosendaal. Hierdoor is er interactief inzicht in hoe Waalwijk presteert ten opzichte van de concurrenten. Welke doelstellingen worden wel gehaald en waar liggen de verbeterpunten? Het is daardoor ook interessante input voor het economische beleid van Waalwijk in de toekomst.
 
Waalwijk, als logistieke hartslagader van de Benelux.
 
Eigenlijk is het niet meer dan logisch dat Aorta Business Intelligence, als hartslagader voor data, ook uit Waalwijk komt.
 
Data. Waar ons hart van vol is, loopt uw database van over.
 
Leander van Dongen is directeur van Aorta Business Intelligence uit Waalwijk en gepassioneerd over het toepassen van Big Data toepassingen. Zijn blogs zijn gebaseerd op verhalen en ervaringen uit de praktijk.
 

Gerelateerde artikelen