Waardecreatie per brief

Waarom barbaren van buiten niet nodig zijn om kasstroompotentieel te realiseren.

Een serie blogs over strategisch waardemanagement.

BLOG – Kapitaal moet renderen en vloeit, in tegenstelling tot water, naar het hoogste punt. En het blijft dat doen, wat politici of Rijnlandse bestuurders – waar ook ter wereld – daar ook van vinden. De kapitaalmarkt verlangt realisatie van (kasstroom-) potentieel: hidden value – vanuit immateriële activa, nieuwe concepten, reële disrupties, benutting van talent en human resources, en absolute outperformance ten opzichte van de concurrentie.

Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en en co-auteur van het boek Risicovreugde.

Dat vraagt meer dan een papieren werkelijkheid of de vage retoriek van Rijnlands voortkabbelen. Dat vergt een drie-eenheid van voorstellingsvermogen, moed en realisatiekracht. Dat nu… blijkt schaars. En niet alleen in Nederland.

Het aandeel van het Amerikaanse telecomconcern AT&T schoot medio september 2019 op de beurs in New York omhoog, nadat de activistische aandeelhouder Elliott (de 'barbaar' die AkzoNobel een wake up call gaf…) had gemeld een belang van 3,2 miljard dollar in het bedrijf te bezitten. Tegelijkertijd stuurde Elliott een open brief naar de board van AT&T met plannen voor agressieve kostenbesparingen, forse desinvesteringen en stevige inkoopprogramma's  om de beurskoers boven de 60 dollar te tillen. Dat is maar liefst 65 procent meer dan de koers waar AT&T vóór de brief op sloot. En niet zonder reden.

AT&T kenmerkt(e) zich door een unieke combinatie van historisch slechte prestaties, een geweldige onderwaardering, met toch uitstekend gepositioneerde activa. Kortom, een duidelijk pad om eindelijk eens bijzondere waarde voor aandeelhouders én andere belanghebbenden te gaan genereren.

Kasstroombeheersing

In de open brief dringt de activistische aandeelhouder aan om de focus te verleggen van acquisities – vaak een vlucht vooruit – naar uitvoering: kasstroomrealisatie. Inmiddels ploften er ook brieven op de mat bij 'Rijnlanders' als het chemieconcern Bayer en het moederbedrijf van truckfabrikant Iveco.

Het tekort van het Rijnlandse denken werd tot nog toe niet beter verwoord dan door Jan Timmer, oud-CEO van Philips: “Ik had ontdekt dat het winstbegrip bij onze onderneming te veel op de lange termijn was gericht, en dan heb ik het niet over jaren, maar over generaties. Philips was daarin niet de enige.” (interview 17 februari 2018). Operatie Centurion, een grootscheepse campagne gericht op kostenbeheersing en kasstroomverbetering, werd een conditio sine qua non. Zo bleek Jan Timmer – en later ook Cor Boonstra – zijn eigen barbaar.

De les: als je het zelf – goed – doet, dan vallen er geen brieven van 'barbaren van buiten'op de mat.

Alle blogs van Leo van de Voort voor u op een rij gezet.

Gerelateerde artikelen