Vier succesfactoren die KPN kampioen glasvezel maakten

In 2026 heeft 80 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot glasvezel. 

KPN blijft groeien op de Nederlandse glasvezelmarkt. Het telecombedrijf dekt met samenwerkingspartner Glaspoort inmiddels twee derde van Nederland af, ofwel ongeveer 5,5 miljoen huishoudens. KPN is daarmee koploper op de glasvezelmarkt. De groei duurt voort. Wat is de oorzaak van dit succes?

1. Investeringsbereidheid
KPN investeert jaarlijks gemiddeld bijna 600 miljoen euro in de aanleg van glasvezelverbindingen. Het bedrijf verwacht dat tegen 2026 ongeveer 80 procent van de Nederlandse huishoudens toegang heeft tot glasvezel.

2. Visie
Door de intensieve aanleg van glasvezel behoort Nederland tot de best verbonden landen van Europa.”Betrouwbare en veilige connectiviteit staat centraal in onze strategie en daarmee draagt KPN wezenlijk bij aan de digitale weerbaarheid van Nederland”, aldus KPN-topman Joost Farwerck bij de bekendmaking van kwartaalcijfers.

3. Continuïteit
KPN had genoegen kunnen nemen met de comfortabele positie, maar dat doet het bedrijf niet. KPN stelt op dit moment in bijna 250 steden, dorpen en bedrijventerreinen bezig te zijn met de aanleg van glasvezel.

4. Vertrouwen
KPN is bij de presentatie van de kwartaalcijfers positiever geworden over de winstgevendheid in heel dit jaar. Daarbij is de verwachting voor het bedrijfsresultaat licht naar boven bijgesteld. De omzet nam in het tweede kwartaal op jaarbasis met bijna 6 procent toe tot 1,47 miljard euro.

Gerelateerde artikelen