Vervoer hoofdpijndossier voor ondernemers
Ondernemers zien de betaalbaarheid van brandstof als de grootste uitdaging in mobiliteit op dit moment. Dit blijkt uit recent onderzoek van ANWB Zakelijk naar de grootste mobiliteitsuitdagingen voor ondernemers. Grote uitdagingen voor in de toekomst zien ondernemers in het vervangen (elektrificeren) van het wagenpark, de bereikbaarheid van de steden en parkeren in de binnenstad.
Ondanks de accijnsverlagingen blijven de prijzen per liter hoog. Elektrisch opladen is niet (veel) goedkoper midden in de energiecrisis. Ondernemers zijn in veel gevallen afhankelijk van transport. In totaal geven 26 procent van de ondervraagde ondernemers dan ook aan dat de betaalbaarheid van brandstofkosten als de grootste uitdaging wordt gezien van het moment. Ook voor de toekomst blijft dit een onzekere factor.
De uitdaging die op de tweede plaats als grootst wordt gezien, is de elektrificatie van het wagenpark. Zo geeft vijftien procent van de ondernemers uit het onderzoek aan.
“We zien bijvoorbeeld dat pas 1,1 procent van alle bedrijfsbussen elektrisch zijn,” zegt Patrick van Weert, Product Manager bij ANWB Zakelijk.
“Wij herkennen de uitdagingen die de ondernemers zien ten aanzien van de overgang naar elektrisch rijden. Er rusten precies dezelfde stigma’s op elektrisch rijden als vijf jaar geleden onder consumenten, bijvoorbeeld ten aanzien van de impact op de actieradius en een tekort aan trekkracht.”
Dertien procent van de ondernemers in het onderzoek ziet de bereikbaarheid van steden als grootste uitdaging in de toekomst op het gebied van mobiliteit. Afgelopen juli waren de dagelijkse files dan ook weer terug op het niveau van 2019 meldt de ANWB. Dit leidt ertoe dat het onderweg weer langer kan duren en moeilijker wordt om van A naar B te komen.
Parkeren in de binnenstad wordt door dertien procent van de ondernemers als grootste uitdaging gezien. Ondernemers noemden verder nog andere grote toekomstige uitdagingen op het gebied van mobiliteit: voldoen aan wet- en regelgeving (12 procent), de komst van milieuzones (9 procent), vervoersopties en beschikbaarheid (7 procent).