Verhoging minimumloon kost supers 228 miljoen extra

Gezien de moordende concurrentie durven supers geen prijze te verhogen.

​Verhoging van het wettelijk minimumloon kost supermarktondernemers jaarlijks 228 miljoen euro extra. Dat betekent alarm voor de supers.

Waar komt die 228 miljoen vandaan?
Van Marshoek, een onderzoeksbureau gespecialiseerd in de supermarktsector. De stijging van het minimumloon zorgt al wat langer voor onrust onder supermarkten, waar de marges flinterdun zijn. Reden voor de financiële specialisten van bureau Marshoek om het exacte effect van de maatregel in kaart te brengen.

Wat betekent dit bedrag voor de loonkosten?
Die komt volgens Marshoek neer op een stijging van 4 tot 5 procent van de loonkosten.

Is deze stijging van de personeelskosten funest voor supermarkten?
Deze kostenstijging komt bovenop de reeds hoge loonkosten, die volgens Marshoek inmiddels negen procent van de omzet bedragen.
Gezien de beperkte winstmarges in de supermarktsector, kunnen deze extra kosten niet eenvoudig worden doorberekend aan de consument, wat leidt tot druk op de financiële resultaten van zelfstandige supermarktondernemers. Sinds 2024 zijn de loonkosten al met negen procent gestegen, mede door nieuwe cao-afspraken.

Wat als deze kosten wel aan de klant worden doorberekend?
Als supermarkten die kosten doorrekenen in de consumentenprijzen, stijgen die volgens Marshoek met zo’n twee procent.

Gerelateerde artikelen