Vergroening bedrijfsauto’s of heffing op groene auto’s uit China?
Investeringen in vergroening van de Europese bedrijfswagenvloot staat onder druk door mogelijke invoerheffingen op Chinese elektrische voertuigen. De Europese Unie plant op 4 oktober een stemming over invoerheffingen tot 45% op elektrische auto’s uit China, aldus de Telegraaf. De uitkomst van de stemming op 4 oktober zal bepalend zijn voor de toekomst van de Europese auto-industrie en de handelsrelaties met China. Een eventueel compromis tussen de EU en China zou kunnen leiden tot een geleidelijke afbouw van Chinese subsidies en een gematigder invoerheffing. Deze maatregel kan financiële gevolgen hebben voor bedrijven die hun wagenpark willen of moeten verduurzamen.
- EU stemt 4 oktober over 45% heffing Chinese EV’s
- Onderhandelingen EU-China over subsidies lopen door
- Europese autofabrikanten onder druk, Volkswagen geeft winstwaarschuwing
Het RD meldt dat de stemming volgt op een onderzoek van de Europese Commissie naar oneerlijke subsidies in de Chinese auto-industrie. Volgens de Commissie zijn de heffingen noodzakelijk om Europese autofabrikanten te beschermen tegen oneerlijke concurrentie. China ontkent deze beschuldigingen en dreigt met vergeldingsmaatregelen op Europese producten. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Verdeeldheid onder EU-lidstaten
De voorgestelde heffingen zorgen voor verdeeldheid binnen de EU. Volgens de website Pitane waarschuwen landen als Duitsland en Spanje voor een mogelijke handelsoorlog met China. De Duitse minister van Economische Zaken, Robert Habeck, sprak zich uit tegen de heffingen en pleit voor een politieke oplossing.
Onderhandelingen tussen EU en China
Ondanks de geplande stemming lopen er nog gesprekken tussen de EU en China om een oplossing te vinden. Deze onderhandelingen kunnen doorgaan, zelfs als de lidstaten de tarieven goedkeuren. Het doel is om de Chinese subsidies te verlagen en zo de noodzaak voor heffingen weg te nemen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Impact op Europese autofabrikanten
Europese autofabrikanten staan onder druk door de toenemende concurrentie uit China. Volkswagen kwam onlangs met een winstwaarschuwing. De invoerheffingen zouden de Europese industrie kunnen beschermen, maar kunnen ook leiden tot hogere prijzen voor consumenten en bedrijven die willen overstappen op elektrische voertuigen.
Gevolgen voor handelsrelaties
China is de op een na grootste handelspartner van Europa, met een handelsvolume van 739 miljard euro in 2023. De invoering van heffingen kan deze belangrijke economische relatie onder druk zetten. Sommige lidstaten vrezen dat dit kan leiden tot een bredere handelsoorlog met negatieve gevolgen voor beide partijen.
Reacties van belanghebbenden
Automakers, milieuorganisaties en consumentengroepen volgen de ontwikkelingen nauwlettend. Europese autofabrikanten steunen over het algemeen de heffingen, terwijl milieuorganisaties waarschuwen dat dit de transitie naar elektrisch rijden kan vertragen. Consumentenorganisaties vrezen voor prijsstijgingen van elektrische voertuigen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Uitdagingen voor due diligence
De voorgestelde invoerheffingen op Chinese elektrische voertuigen hebben potentieel gevolgen voor de implementatie van zowel CSDDD als CSRD. Bedrijven zullen hun duurzaamheidsstrategieën, toeleveringsketens en rapportagepraktijken moeten heroverwegen in het licht van deze ontwikkelingen. De EU staat voor de uitdaging om een balans te vinden tussen handelsbescherming en het bevorderen van duurzaamheid in het bedrijfsleven. De CSRD vereist uitgebreide duurzaamheidsrapportage van bedrijven, zo blijkt uit een publicatie van Deloitte. De handelsbarrières kunnen impact hebben op:
- Rapportage over broeikasgasemissies van wagenparken
- Disclosure van risico’s en kansen gerelateerd aan de transitie naar duurzaam transport
- Informatie over de toeleveringsketen en herkomst van voertuigen
De hogere kosten voor elektrische voertuigen als gevolg van de heffingen kunnen leiden tot herziening van financiële prognoses. Daarnaast kan het leiden tot aanpassing van investeringsplannen in duurzame mobiliteit alsmede een impact op winstgevendheid en aandeelhouderswaarde.