Van lieveling van beleggers tot financiële ramp, hoe kan dat?

In 2020 verkocht leasemaatschappij MisterGreen het snellaadnetwerk verkocht aan Fastned. Een jaar later haalde het bedrijf vijftig miljoen euro extra op aan extra investeringen. Nu is het bedrijf zieltogend. Hoe kan zo’n glanzende parel zo snel dof worden?
Wie is MisterGreen?
Het is een leasemaatschappij die uitlsuitend Tesla’s aanbiedt als leaseauto’s. Het bedrijf is opgericht in 2007 en leidde een bloeiend bestaan. Dat blijkt wel uit de vijftig miljoen euro die MisterGreen binnen haalde in 2021. De totale financieringsruimte bedroeg toen tweehonderd miljoen euro.
Waar was die financiële ruimte voor bedoeld?
Voor de zelfrijdende auto, de zogenaamde robottaxi. Een technologische doorontwikkeling van het product. MisterGreen had zich daarvoor verbonden aan Tesla, waar de innovatie hard ging.
Wat is er precies aan de hand bij het bedrijf?
Er zijn ernstige financiële problemen, dat wordt duidelijk uit de onlangs verschenen jaarrekening over 2023 en correspondentie in handen van BNR. Het bedrijf zit diep in de rode cijfers en is in gesprek met twee mogelijke overnamepartijen. De accountant spreekt geen oordeel uit over de jaarrekening 2024 van MisterGreen, vanwege onvoldoende controle-informatie. Daarbij wijst de accountant in het controleverslag op “onzekerheid die aanzienlijke twijfel kan doen ontstaan over het vermogen van de onderneming om haar continuïteit te handhaven”.
Vanwaar die slechte situatie?
Het bedrijf boekte in 2023 41,3 miljoen euro af op zijn wagenpark. Het bedrijf wijt de afboeking aan een ‘gestage daling’ van de verkoopprijzen van tweedehands Tesla’s. Wanneer auto’s terugkomen uit de lease zijn ze daarom minder waard dan waarop was gerekend.
Was dit te voorzien?
De risico’s waren er zeker. Zoals meer bedrijven leunde ook MisterTesla op een beperkte dienstverlening. Elektrisch rijden was bovendien wel heel erg afhankelijk van het stimulerend beleid van de overheid. Dat kan altijd omslaan en dat is ook gebeurd. Zo werd er wegenbelasting ingevoerd voor elektrische wagens en vielen stimuleringsregelingen weg. Daarnaast wordt gesteld dat Tesla in de hoe zit waar de klappen vallen. Mensen willen niet meer worden gezien in het paradepaardje van de doorgedraaide zakenman Elon Musk. Of dit werkelijk heeft bijgedragen aan de neergang is echter voer voor speculatie.
Komt dit onverwachts?
Ja, min of meer. Twee jaar geleden gold MisterGreen nog als een topbedrijf. Maar sindsdien is de klad erin gekomen. In april berichtte BNR dat MisterGreen tientallen auto’s via een veilingsite verkocht, zonder dat particuliere beleggers daarover werden geïnformeerd. Beleggers wachtten sinds december vorig jaar op rente over de ruim 20 miljoen euro aan achtergestelde obligaties, verstrekt via het platform DuurzaamInvesteren.nl. Ook stopte MisterGreen met het leasen van nieuwe Tesla’s.
Heeft MisterGreen dan helemaal geen zorgen gedeeld?
Nee, maar dat gebeurt vaker. Zinkende bedrijven klampen zich soms vast aan schijnzekerheden, zoals innovaties die op het punt van doorbraak staan, bezuinigingen of wisseling in het management. Dat lijkt ook hier het geval, want afgelopen zomer deelde MisterGreen nog een vrolijk verhaal over een bezoek aan Tesla’s autofabriek in Austin, waar de zelfrijdende auto’s van de band rollen. Terwijl het toen al bar en boos was bij het bedrijf. Maar ook dat gebeurt vaker: het schip maakt water, maar de kapitein vertelt vol trots over de nieuwe machinekamer.
Hoe nu verder?
De hoop is op een overname gevestigd. Er zouden twee kandidaten zijn. Maar of dat betekent dat MisterGreen herrijst of wordt gesloopt, is afwachten.
Waarom niet gewoon failliet gaan?
Dan worden de activa nog minder waard. Het is duidelijk dat weinig beleggers daar zin in hebben.