Van groeien naar overleven (2)
Een serie blogs over Know Your Business: strategie & ondernemerschap.
BLOG – Veel ondernemers lijken de twee basisprincipes van succesvol ondernemen en overleven te zijn vergeten door zich te veel te richten op 'Groeien moet': alleen dingen te doen waar klanten voor willen betalen; en als je het niet uitgeeft, hoef je het ook niet te financieren.
Door Tony de Bree. Hij is auteur van de bestsellers 'De scale-up blueprint' en 'Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup'. Ook is hij sinds 1997 succesvol spotter van bedrijven als Amazon, Bol, ASML, IKEA en PayPal (in 2001). Hij is ICT-lid in RvC's en werkte bij ABN AMRO o.a. als projectleider CDD en global splitsingsmanager KYC.
Dat werkt in tijden van crisis niet. Nu gaat het om een goede overlevingsstrategie. Wat zou dat kunnen zijn voor veel ondernemers? Gecontroleerd stoppen kan daarbij ook een goed alternatief zijn.
De drie kernproblemen
Op basis van een groot aantal gevallen en gesprekken met klanten, van MBK DGA's tot ZZP'ers, valt een aantal dingen op:
- De vaste lasten zijn vaak heel hoog in verhouding tot de inkomsten.
- Een hoge mate van afhankelijkheid van bepaalde typen bedrijven in bepaalde branches; daaronder de landbouw, de bloemen, en de bouw, van externe financiering van banken, van de overheid in de vorm van subsidies, en van particuliere en/of corporate investeerders.
- Een hoge mate van afhankelijkheid van vaak een beperkt aantal inkomstenstromen, niet zelden maar een of twee.
Aan punt 1 en 3 is in de praktijk het een en ander te doen, bij punt 2 ligt dat anders. Het is moeilijk tot praktisch onmogelijk om daar op korte termijn verandering in aan te brengen.
Oplossingen
De volgende acties kunnen alle ondernemers – van klein tot groot – in ieder geval nemen:
- Kijk naar alle uitgaven en stop met uitgaven die geen waarde voor klanten toevoegen.
- Ga een aantal dingen weer zelf doen, als dat kan, en kijk naar het inschakelen van andere leveranciers van diensten.
- Kijk naar mogelijkheden om van financieringsvorm te wisselen.
- Richt je tot je klanten en kijk hoe je ervoor kan zorgen, dat de inkomsten in ieder geval gedeeltelijk of helemaal doorlopen, en waar zij nu acuut behoefte aan hebben.
- Kijk naar mogelijkheden om op innovatieve manieren vanuit huis online geld te verdienen met je kennis en ervaring. Digitale producten bieden veel mogelijkheden, waaronder korte video’s, 'pitch video's' en eBooks b.v.
- En vooral: wees creatief, ga niet bij de pakken neer zitten! Online kan heel erg veel tegenwoordig, zonder dat dat veel geld hoeft te kosten.
Ik kwam deze week bijvoorbeeld mijn fysio tegen. Ze vertelde me dat ze de eerste tien dagen na het uitbreken van de coronacrisis redelijk in paniek was, maar dat haar bedrijf nu weer goed liep. Door, onder andere met toestemming van de huisarts en in lijn met de richtlijnen van het RIVM, patiënten toch thuis op een andere manier te kunnen behandelen en daarnaast door veel dingen online aan te bieden: advies, oefeningen, trucs, video's, Skype enzovoort. Die laatste weliswaar met lagere uurtarieven, maar toch prima van rond te komen momenteel.
Uit eigen ervaring sinds 2001 weet ik dat er legio mogelijkheden zijn om vanuit huis online geld bij te verdienen met advisering, coaching, korte video’s, 'pitch video's', … als je maar creatief bent.
Doekje voor het bloeden: toch stoppen?
In veel gevallen zullen de coronaregelingen voor ondernemers van de overheid misschien op korte termijn enig soelaas bieden, maar in veel gevallen zijn de problemen met het verdienmodel en het financieringsmodel van veel ondernemers gewoon te groot.
Als je eerlijk bent, betekent dat, dat veel zelfstandige ondernemers misschien beter kunnen stoppen en daarvoor in de plaats inkomenssteun zouden moeten kunnen krijgen.
Daarnaast is, objectief gezien, de slaagkans van vaak zwaar gesubsidieerde Nederlandse startups en scale-ups, ook niet bijster groot. Alleen is er nu geen tijd om daar, van geval tot geval, naar te kijken. Het is naar mijn mening onverstandig om nu weer klakkeloos veel belastinggeld over te maken, enkel en alleen omdat 'startups' en 'scale-ups' hot zijn.
Blogs in deze serie:
- Strategische portefeuillemodel is achterhaald.
- Kan Invest-NL vliegen?
- Als zwijgen goud is
- Unicorns zijn uit, zebra's zijn in
- Grootbanken achterhaald?
- Van groeien naar overleven (1)
- Van groeien naar overleven (2)
- Wanneer worden onze banken duurzaam?
- De KLM Klucht
- De stille corona-bailout van grootbanken
- Will we survive?
- Post-corona succes begint bij ander onderwijs
- Klaar voor de grote klap in oktober?
Lees ook de andere blogs van Tony de Bree: Zin en onzin van een UBO register.