Unilever herroept duurzaamheidsclaims op producten
Unilever stopt met “vage en algemene” duurzaamheidsclaims op verpakkingen, na ingrijpen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gaat onder meer om claims zoals ‘duurzaam geteelde pinda’s’, ‘duurzaam verbouwde groente’ of ‘duurzame verpakking’. Die zijn volgens de toezichthouder onduidelijk voor consumenten.
De Consumentenbond vond de claims van het Britse was- en levensmiddelenconcern misleidend en vroeg de ACM om op te treden. De marktwaakhond ging vervolgens in gesprek met Unilever, dat heeft aangegeven te stoppen met deze claims.
Vanaf 1 januari zal Unilever de meeste verpakkingen hebben aangepast, al kunnen producten met oude verpakkingen nog wel in de winkels liggen, omdat supermarkten hun voorraden opmaken.
Het is niet de eerste keer dat een bekend bedrijf in Nederland de duurzaamheidsclaims aan moet passen. Dit jaar heeft ook de Bijenkorf vage duurzaamheidsclaims op zijn website aangepast en verwijderd na kritiek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de toezichthouder gebruikte De Bijenkorf algemene en onduidelijke claims die de keten niet goed onderbouwde, vooral bij kleding en cosmetica.
De regels voor duurzaamheidsclaims zijn Europees geregeld. Ze verplichten bedrijven om hun groene beweringen te onderbouwen met harde feiten en daarvoor bewijsmateriaal te leveren. Het bewijs moet dan worden goedgekeurd door onafhankelijke controleurs. Anders kunnen ze een boete krijgen.
Een boete voor greenwashing kan in de Europese Unie oplopen tot minimaal vier procent van de jaaromzet van een bedrijf. Deze sanctie is onderdeel van de Green Claims Directive, een richtlijn die bedrijven verplicht om milieuclaims vooraf te laten verifiëren door een onafhankelijke instantie.
Unilever werkt al langere tijd aan aanpassingen, laat een woordvoerster van het concern weten. Dat is vooral gericht op “duidelijke toelichting op verpakkingen en online, waar meer gedetailleerde informatie over duurzaamheidsprogramma’s wordt aangeboden”.
Het bedrijf zegt structureel te investeren in verduurzaming. Communicatie naar consumenten is daarbij “essentieel”. (ANP)