Transformatie en de wet van de snelste
Een serie blogs over transformatie.
“If the rate of change on the outside exceeds the rate of change on the inside, the end is near,” zei Jack Welch jaren geleden. In deze tijd van AI, RPA, data science, blockchain en virtual agents is deze uitspraak relevanter dan ooit. Alleen hebben we zoveel technologie, tegen zulke lage kosten, dat we niet meer kunnen spreken van Jack Welch’s ‘change’. Met deze hockeystick aan technologie en niet te vergeten, de immer veeleisendere consument, is de hoeveelheid verandering zo groot dat bedrijven moeten transformeren.
Door Ilse Kerling. Zij heeft 25 jaar Azië-ervaring. Haar Global Business Academy helpt het zakelijke gedrag van uw Aziatische collega’s te herkennen, te begrijpen en te anticiperen. Deze serie doet ze samen met Sebastiaan Laurijsse, Senior Director IT & Digital Transformation Manager bij NXP.
Lang gold de wet van de sterkste. Multinationals leken onverslaanbaar. Maar dit is overgenomen door Darwin: de wet van de snelst aanpassende. Snelheid is cruciaal. Als jij niet als eerste op de markt bent, dan is een startup je vóór en zie je toekomstige omzet verdampen. Dat betekent dat je een versnelling in de organisatie moet creëren.
760 miljard
Cash is koning tijdens corona, maar transformatie is van dusdanig belang dat er wereldwijd dit jaar 1,1 triljoen euro aan uitgegeven wordt. Dus geld is er. De hockeystick is er. Hoe kan het dan dat volgens McKinsey 70 procent – en volgens Forbes zelfs 84 procent – van alle transformaties de beoogde doelen mist? Oftewel 760 miljard euro, alleen al dit jaar?
Voordat we het antwoord bekijken laten we eerst stilstaan bij u: wat betekent die 760 miljard euro? Hoeveel geld is er bij u gealloceerd aan transformaties? Als gemiddeld 30 procent succesvol is, wat blijft er over aan risicovolle investeringen? Wat betekent dit risico voor de toekomst van het bedrijf?
Terug naar de vraag. Met zoveel geld en technologie: waarom mist 70 procent het doel? Het antwoord kent u waarschijnlijk al: mensen en cultuur. Waarom is dat zo uitdagend? Om dat te begrijpen, nemen we u mee in de wereld van Sebastiaan Laurijsse. Als Senior Director IT & Digital Transformation Manager bij NXP legt hij zijn complexe wereld uit.
Transformatie is geen doel op zich
“Transformatie is geen doel op zich,” begint Laurijsse zijn verhaal. En hij heeft gelijk. Transformatie is het middel om een doel te bereiken. De benefits – of dat nou het verkopen van je product, tegen lagere kosten produceren of sneller op de markt zijn, dàt is het doel. Of intern: zorgen dat de nieuwe manier van werken wordt geadopteerd zodat je tegen lagere kosten kunt ontwikkelen of minder arbeidskrachten nodig hebt. Er is altijd wel een bepaalde gain die je wilt bereiken.
Transformatie en shareholder value
De gain zit vaak op omzet en kosten. Volwassen aandeelhouders kijken naar return on investment: hoeveel omzet wordt er gegenereerd uit elke CapEx dollar. Als je de metrics van de markt kan beïnvloeden, krijg je meer interesse van aandeelhouders. Dat betekent meer investeerders en meer liquide middelen.
In deel 2 gaan we in op de cruciale rol van de CFO en de vaardigheden die nodig zijn om de succesfactor in transformaties te verhogen.
- Lees ook: Hoe werk je beter samen met India?
Waarom mist drie van de vier transformaties het doel? Een leidraad in zes delen:
(1) Transformatie en de wet van de snelste
(2) Transformatie en de cruciale rol van finance
Binnenkort:
(3) Transformatie en de cruciale rol van de CHRO
(4) Transformatie en de uitdaging met Service Providers
(5) Transformatie en 21st century intercultural skills
(6) Transformatie en NXP’s aanpak
(foto: Pixabay)