Transactie top 10, mei 2006 – Inspelen op vergrijzing
1. Koper Koninklijke Philips Elektronics NV Land van herkomst NL Target Lifeline Systems Land van herkomst US Waarde in EUR 622.950.000 Betrokken partijen Morgan Stanley 2. Koper Sanofi-Aventis SA Land van herkomst FR Target Zentiva NV Land van herkomst NL Verkoper EM Warburg Pincus & Co LLC Land van herkomst US Waarde in EUR 430.300.000 Betrokken partijen Citigate, Merrill Lynch, Clifford Chance. 3. Koper Alfa Group Land van herkomst RU Target Pyaterochka Holding NV Land van herkomst NL / RU Verkoper Mr Andrei Rogachev and Mr Alexander Girda Land van herkomst RU / RU Waarde in EUR 165.040.000 Betrokken partijen Credit Suisse, Morgan Stanley 4. Koper Royal Dutch/Shell Group Land van herkomst UK / NL Target Jilin Shell Oil Shale Land van herkomst CN Waarde in EUR 123.840.000 5. Koper Wiener Städtische Algemeine Versicherungs-AG Land van herkomst AT Verkoper Kardan Financial Services BV Land van herkomst NL Waarde in EUR 112.600.000 6. Koper Crane Group Land van herkomst AU Target Iplex Pipelines Australia Pty Ltd Land van herkomst AU Verkoper Wavin BV Land van herkomst NL Waarde in EUR 64.308.910 Betrokken partijen Merrill Lynch Australia, Channel Financial Communication, Cato Counsel 7. Koper Stork Food Systems International BV Land van herkomst NL Target Townsend Engineering Company Land van herkomst US Waarde in EUR 61.117.500 8. Koper Kardan Financial Services BV Land van herkomst NL Target TBIH Financial Services Group NV Land van herkomst NL Waarde in EUR 47.400.000 9. Koper Trafigura Beheer BV Land van herkomst NL Target Volcán Compaña Minera SAA Land van herkomst PE Waarde in EUR 29.065.730 10. Koper Corio NV Land van herkomst NL Target Marques Avenue’s Cholet outlet Land van herkomst FI Verkoper Marques Avenue Land van herkomst FI Waarde in EUR 26.000.000 Deze Top 10 wordt mede mogelijk gemaakt door databank Zephyr van Bureau van Dijk Electronic Publishing. INSPELEN OP VERGRIJZING ‘De top tien van deze maand onderstreept de impact van demografische ontwikkelingen in de westerse wereld en het groeipotentieel van Oost-Europa op de transactiemarkt. Op nummer 1 een transactie die gebaseerd is op de groei van de ouderen in de westerse wereld. Het bod is mede gebaseerd op een strategische premie van circa 20 procent, maar de verwachtingen van Philips in deze markt werden nog meer onderstreept door het feit dat vijf keer de omzet werd betaald voor deze onderneming. Lifeline biedt aan ouderen en minder validen thuis alarmeringsdiensten. De acquisitie ligt in het verlengde van het strategische speerpunt van Philips in de medische markten en zorgsectoren. Deze acquisitie staat dan ook niet op zich. Een halfjaar geleden heeft Philips Stentor gekocht, dat medische röntgenfoto’s digitaal opslaat, voor EUR 235 miljoen. De komende jaren volgen nog meer acquisities in deze sector. Los van de hoogte van de acquisitieprijs lijkt dit een logische strategie. De bevolking boven de 65 zal de komende 25 jaar immers verdubbelen in de Westerse wereld – van 15 procent naar 30 procent. De impact van deze demografische verschuiving – tegelijkertijd met een politiek voorgenomen deregulering in de zorgsector – zorgt ervoor dat de strategische heroriëntatie van bedrijven en daaruit voortvloeiende transacties in deze sector nog niet zijn afgelopen.’ ‘De acquisitie door Sanofi Aventis van 25 procent in Zentiva, een Tsjechische producent van generieke geneesmiddelen, onderstreept het belang van de zorgsector en tegelijkertijd de interesse van de grotere bedrijven in Oost-Europa. De private equity firm Warburg Pincus was een van de verkopers nadat het acht jaar betrokken was bij deze onderneming. De interesse van Sanofi in de farmaceutische productie ondernemingen in Oost-Europa staat niet op zichzelf. Vorige maand werd een vijandig bod van EUR 1,4 miljard nog afgeslagen door het Kroatische Pliva de grootste geneesmiddelenproducent in Oost-Europa en het Roemeense Antibiotice zal dit jaar nog worden geprivatiseerd.’ ‘De transacties in Rusland zijn de afgelopen tijd sterk gedomineerd door de industrieën olie en gas alsmede door telecom. De fusie van de twee retailketens is een welkome afwisseling. Door de fusie ontstaat een supermarktketen met circa EUR 2 miljard omzet: de eerste grote stap in de consolidatie in de Russische markt. De inkoopkracht neemt toe en daarmee wordt de behoefte aan consolidatie versterkt, iets dat ook in Nederland geen onbekend fenomeen is de afgelopen maanden. Deze Russische fusie onderstreept het ontstaan van de retailmarkt in Oost-Europa en ligt in het verlengde van het voornemen van diverse Westerse supermarktbedrijven om juist in deze markten te willen groeien.’ Peter van Mierlo, Managing Partner Transactions Group, PricewaterhouseCoopers