Toenemend aantal Nederlandse bedrijven succesvol in export

fallback
Ook zijn Nederlandse ondernemers hierin aanmerkelijk succesvoller dan vorig jaar. Ondanks deze verbetering is de uitvoer nog niet terug op het niveau van voor 2001. Dit blijkt uit het International Business Owners Survey, een internationaal trendonderzoek onder bedrijfseigenaren, uitgevoerd in opdracht van accountants- en advieskantoor Arenthals Grant Thornton.

Bijna 40% van de Nederlandse ondernemers verkoopt producten of diensten in het buitenland. Waar vorig jaar nog 35% van de MKB-ondernemingen exporteerde, geldt dat nu voor 38% van de bedrijven. Dit is geheel tegen de Europese trend in; gemiddeld gezien daalde de uitvoer van Europese bedrijven met bijna 10%. Hoewel een toenemend aantal ondernemers succesvol over de grens verkoopt, scoort Nederland in dat opzicht toch nog ondergemiddeld. 45% van de Europese bedrijven exporteert tegen 38% in Nederland. In 2001 daalde het aantal Nederlandse exporteurs namelijk met bijna 30%.

“Nederlandse ondernemingen krabbelen gelukkig weer overeind,” meent Gerard Mulder, bestuursvoorzitter van Arenthals Grant Thornton. “Twee jaar geleden daalde het aantal exporterende bedrijven in Nederland dramatisch; in 2001 deed nog 62% van de bedrijven zaken in het buitenland. Ervan uitgaande dat de oorlog in Irak zo goed als ten einde is, verwachten we dat deze trend van verbetering zich doorzet. Dat zagen we ook in de jaren na de eerste Golfoorlog.” Arenthals Grant Thornton voert al elf jaar internationaal onderzoek uit onder bedrijfseigenaren.

Belangrijke bijdrage aan omzet
De Nederlandse bedrijven met buitenlandse klandizie pakken de export meestal goed aan. Bijna 60% van de exporterende bedrijven realiseert tenminste 25% van de omzet in het buitenland. Dit is 10% meer dan vorig jaar. Nederland bezet hiermee zelfs een vierde plaats, na Hong Kong, Spanje en Italië. Nederlandse bedrijven die exporteren, doen het liefst zaken met andere landen binnen de EU. Bijna alle Nederlandse ondernemers die goederen of diensten uitvoeren, exporteren in ieder geval naar een ander Europees land (98%). Nederland is hiermee de absolute koploper. Duitsland, België en Frankrijk zijn de populairste Europese exportbestemmingen. Buiten Europa worden vooral goederen uitgevoerd naar de VS (40%), Oost Europese landen en Rusland (37%) en het Afrikaanse continent (35%).

Van de 19 onderzochte landen eindigt Spanje na Singapore op de tweede plaats. Maar liefst 56% van de Spaanse ondernemers exporteert goederen en diensten. Spanje voert hiermee de Europese ranglijst aan. Nederland staat op een negende plaats, net boven de UK die Europees gezien de laatste plaats bezet.

Succesfactoren
Volgens 32% van de exporterende Nederlandse bedrijven zijn bekendheid en onderscheidend vermogen de belangrijkste succesfactoren voor zakendoen in het buitenland. Ook persoonlijke relaties zijn belangrijk (25%). Op de vraag waarom Nederlandse ondernemers níet exporteren is het antwoord dat bureaucratie en regelgeving de belangrijkste barrière vormen. Ook is de kennis van de lokale markt, cultuur en taal onvoldoende voor succes in het buitenland.