Toeleveranciers: de redding van de Nederlandse auto-industrie?
Door Jon Jonoski
De Nederlandse auto-industrie kwam de laatste jaren vooral slecht in het nieuws. Doordat Nederlanders steeds minder auto’s kopen, gaan er steeds meer grote autodealers failliet. Daarnaast is Nedcar het enige Nederlandse bedrijf dat auto’s produceert. Nu is er echter eindelijk goed nieuws.
Toeleveranciers aan autofabrikanten bljken de laatste jaren grote successen te boeken. Nu, na vele jaren, de Nederlandse automotive sector eindelijk in kaart wordt gebracht lijken de toeleveranciers de toekomst te zijn van de Nederlandse auto-industrie.
De totale omzet van de toeleveranciers bedroeg vorig jaar ruim 9,2 miljard euro. Dat is een stijging van 59% ten opzichte van 2009, zo blijkt uit cijfers van het ING Economisch Bureau die vandaag naar buiten zijn gekomen. Volgens het ING kende de toeleveringsindustrie een grote dip in 2009, doordat dit een van de zwaarst geraakte sectoren was tijdens de economische crisis. Nu doet de industrie het echter zelfs beter dan voor de crisis.
Het gaat om bedrijven waarvan bijna niemand de naam kent en die ook moeilijk in kaart zijn te brengen, omdat ze variëren van autobanden (rubber- en kunststofleveranciers) tot aan sensoren, navigatie (elektrotechniek), autolak, dashboard (chemie) en metaal. Het zijn ondernemingen die – al staat er uiteindelijk Volkswagen, Citroën of Ford op de auto – koplampen, verf, staal of de stoelen voor de grote autobedrijven leveren.
Innovatie
Veel van deze bedrijven zijn langere tijd actief in de automotive-keten, innoveren steeds meer mee met de autofabrikant of eerstelijnstoeleverancier en bouwen zo aan een sterkere concurrentiepositie. Deze bedrijven hebben dan ook kunnen profiteren van de groei van de automotive in vooral Duitsland, maar ook in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
De toeleveringsindustrie loopt daarnaast ook voorop in de uitbestedingstrend. In de afgelopen decennia zijn fabrikanten getransformeerd tot bedrijven die zich nog hoofdzakelijk toeleggen op productontwikkeling, sales en eventueel assemblage. Deze uitbesteding betekent voor China en Japan echter vooral meer binnenlands inkopen. Een Nederlands bedrijf dat serieus wil groeien in de Aziatische automotive-keten zal lokaal moeten produceren
Voor westerse landen ligt dit anders. Zowel Duitsland, de Verenigde Staten als het Verenigd Koninkrijk haalt een aanzienlijk deel van de inkoop uit het buitenland. In de volgende fase van uitbesteding is productinnovatie aan de beurt. In toenemende mate ligt de verantwoordelijkheid voor innovatie bij de toeleveranciers.
Marinus van der Meer, ING sectormanager van branchevereniging Automotive ziet de toekomst van de industrie zonnig in: “De Nederlandse automotive toelevering, met een hoog innovatief karakter en sterk in high-tech, is goed gepositioneerd om hiervan te profiteren.” ING verwacht dan ook dat de industrie dit jaar met 5 % zal groeien.