Termen als ‘vertrouwen’, ’trust’ en ‘betrouwbaar’ worden steeds vaker misbruikt
04 juni 2015

Onderzoek van het Chartered Institute of Management Accountants wijst uit, dat gebruik van het woord 'trust' in jaarverslagen de afgelopen tien jaar met een factor 8 is toegenomen.
Het lijkt erop dat het bedrijfsleven in zijn communicatie ongezond geobsedeerd raakt door begrippen als ‘vertrouwen’ en ‘betrouwbaar(heid)’, stelt Robert Philips, die voor CIMA het onderzoek uitvoerde en zelf de auteur is van het managementboek Trust me, PR is dead .
Helaas, concluderen CIMA en Philips op consultant-news.com, staan woorden niet altijd gelijk aan daden bij datzelfde bedrijfsleven. “Trust often spoken is trust rarely earned”, citeert Philips een Engels gezegde. Wij houden het bij ‘praatjes vullen geen gaatjes’.
Uit een analyse van jaarverslagen van de FTSE 100 bedrijven over de afgelopen 10 jaar blijkt dat ‘trust’ in 2005 slechts 38 keer voorkwam, maar in 2014 al 317 maal.
Tony Manwaring, CIMA’s executive director of external affairs, merkt op: “Het concept ‘trust’ is altijd al misbruikt door sommige bedrijven, maar de laatste tien jaar is het echt een modeterm geworden. En dat is bizar, want ‘vertrouwen’ is niet iets waarover bedrijven enige directe control uit kunnen oefenen – het is op zijn best het resultaat van wat je als onderneming doet. Als boodschap aan het publiek werkt het dus nooit. Je kunt het woord nog zo vaak gebruiken – dat maakt niet dat de mensen je gaan vertrouwen!”
Zie ook de ophef over de meest recente Rabo-reclame, ‘aandeel in elkaar’….
Meer over minder misbruik van vertrouwen via www.consultant-news.com/
Gerelateerde artikelen
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Van Domburg Partners B.V.
Bright River BV
Schavemaker Transport B.V.
Markt Update
Welke kleine stappen kunnen finance...
Bedrijfsverduurzaming vereist gedragsverandering van finance...
De titel biedt een route...
Personalia
Hij werkte hiervoor bij Asics...
Hij wil een bijdrage leveren...
Wendie Cornelissen voor risicomanagement, Arnold...
Whitepapers
AI luidt een nieuw tijdperk...
E-Invoicing en Compliance Facturatie en...
Ondanks economische uitdagingen, zoals inflatie...
Vragen over adverteren?

Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager