‘Technologische innovatie alleen is niet genoeg’

In het onlangs geopende The Garage werken multidisciplinaire teams aan tastbare prototypes en concrete transformatieplannen.

Uit onderzoek blijkt dat organisaties de afgelopen jaren meer digitaal volwassen zijn geworden, maar nog steeds worstelen met het tastbaar maken van hun ambities en het implementeren van veranderingen. Deloitte opent daarom The Garage. In de iconische Citroën garage in Amsterdam werkt de consultancy-tak van het kantoor samen met klanten aan oplossingen voor strategie, creatie en technologie. In The Garage zorgen multidisciplinaire teams er voor dat digitale transformatie tastbaar wordt. De 1670 vierkante meters in The Garage zijn voorzien van de nieuwste technologieën, zodat tijdens een aantal weken ter plekke aan innovaties gebouwd kan worden.
 
Abby Godee is sinds zes maanden werkzaam binnen de consulting-praktijk van Deloitte als Partner Customer Strategy & Applied Design. De Amerikaanse is getrouwd met een Nederlander en woont nu 7,5 jaar in de lage landen. Voor Deloitte werkte ze bij Philips aan strategische innovatie en design. Bij The Garage gaat ze teams aansturen die de klanten van Deloitte-consulting helpen met de typische uitdagingen waar hun bedrijven mee worstelen. Zoals organische groei middels nieuwe producten, nieuwe kanalen of een groter marktaandeel. “Dat is de core van waar we bij The Garage mee aan de slag gaan”, vertelt Godee. “Klanten willen weten hoe ze kunnen innoveren en voorop kunnen lopen met trends. Technologie speelt hierin uiteraard een centrale rol. Maar net zo goed ook businessmodel innovatie.”


Abby Godee, Deloitte: “Klanten willen weten hoe ze kunnen innoveren en voorop kunnen lopen met trends.”

Verschillende disciplines komen in The Garage samen, zodat klanten met een totaaloplossing vertrekken. In een team bij The Garage zit o.a. een productowner, een strategie-expert en een design expert die samen aan problemen werken. “Mijn rol is het beste van deze skills samen te brengen om problemen op te lossen”, aldus Godee. “Het voordeel van een plek als The Garage is dat klanten en partners uit het ecosysteem kunnen samenkomen en op een hands-on manier kunnen werken aan innovatie. De teams werken zo’n twee tot tien weken aan een business-uitdaging. We leveren zo veel mogelijk tastbare prototypes op, zodat klanten kunnen beslissen of ze in een ontwerp willen investeren of niet.”

Deloitte Digital wil voorlopen in digitale markt. “We hebben verschillende takken, zoals advanced analytics en security & risk design”, aldus Godee. “Ook bouwen we aan relaties met tech-partners, zoals Google en Salesforce. Wij betrekken hen om hun tools en systemen zo goed mogelijk te integreren in klantoplossingen.” Digitale innovatie is extreem belangrijk, maar niet genoeg om te slagen, benadrukt de innovatie-expert. Daar gaat het nu mis in verschillende sectoren, zoals in de retail. Veel van deze bedrijven zijn de connectie met hun klanten verloren, online en of offline. Het zijn niet alleen digitale issues, maar ook uitdagingen die het businessmodel of de supply chain betreffen. “Je moet je hele businessmodel en de commerciële ‘delivery’ ook meenemen. Technologische innovatie alleen is niet genoeg om de veranderende behoeften van klanten te adresseren.”




De CFO en finance functie kunnen bijdragen aan innovatie door de budgetten niet vast te zetten, maar juist te zorgen voor wendbaarheid. “De financiële methodiek moet net zo agile zijn als innovatiestrategie”, aldus Godee. “Dat betekent niet dat de business zomaar van alles kan uitgeven. Het betekent dat je meet hoe effectief innovatie-investeringen zijn binnen een passende tijdframe, en dat je redelijk snel kunt bijsturen.”

De belangrijkste les die Godee geleerd heeft over innovatie is dat gedeeld eigenaarschap en accountability cruciaal zijn. “Je kunt innovatie onmogelijk vanuit de ivoren toren doen, want dan begrijp je niet hoe ideeën worden gemarket en verkocht. Beslissingen moeten niet alleen op boardroom niveau gemaakt worden, maar op alle niveaus, dus ook in de ‘trenches’. Daar moet je als executive gevoel mee hebben. ‘Skin in the game’ is onmisbaar.”

Gerelateerde artikelen