Tal van maatregelen om betalingen sneller binnen te krijgen

Mkb-ondernemer wachtte dit jaar 43 dagen op betaling
30 procent ontvangt betalingen gemiddeld binnen dertig dagen.

Slechts dertig procent van de organisaties ontvangt hun betalingen gemiddeld binnen dertig dagen. Dit percentage is behoorlijk gedaald ten opzichte van 2024, toen ging het nog om 42 procent. Dat blijkt uit de FinTech Barometer, het jaarlijkse onderzoek van creditmanagement softwarespecialist Onguard onder ruim 300 finance professionals.

Bijna zestig procent (58%) van de finance professionals geeft aan langer dan dertig dagen te moeten wachten op de gemiddelde betaling, terwijl dit vorig jaar nog om 47 procent ging. En nog eens 12 procent heeft geen flauw idee hoelang zijn of haar organisatie gemiddeld op een betaling moet wachten.

Maatregelen voor tijdige betaling
In de hoop de DSO stabiel te houden of zelfs te verlagen, nemen veel organisaties maatregelen om op tijd betaald te krijgen. Het vaakst wordt gekozen voor een persoonlijke benadering per klant of situatie (49%). Deze aanpak is dit jaar veel populairder dan een jaar geleden (49% tegenover 29%).

Daarnaast maakt bijna een derde (29%) gebruik van factoring om sneller over liquiditeit te beschikken. Andere populaire maatregelen zijn het laten betalen van klanten op vaste, periodieke momenten (23%) en het aanbieden van een breed scala aan online betaalmogelijkheden (21%).

Steeds meer online betalen
Van al de aangeboden online betaalmethoden wordt iDEAL met 47 procent het vaakst gekozen volgens de finance professionals. Dat is een sterke stijging ten opzichte van 33 procent in 2024. Ook PayPal wordt steeds vaker ingezet: het gebruik steeg van 12 procent in 2024 naar 19 procent in 2025. Andere veelgebruikte opties zijn automatische incasso (31%) en betalen op rekening (20%), beide methoden zijn populairder dan vorig jaar (respectievelijk 26% en 11%).

Gerelateerde artikelen