Supermarkten in Control
Een serie blogs over control.
BLOG – Bij de supermarkten is het oorlog. En niet vanwege prijsvechters, overnamekampioenen of nieuwe verdienmodellen. Corona dwong de supermarkten tot nieuwe tactische aanpassingen. Waar in het begin van de coronacrisis de supermarkten nog enigszins lijdzaam de hamsteraars over zich heen zagen gaan – lege schappen, chaotische bevoorrading – zijn de retailers de laatste weken vol in de aanval gegaan. Actief met plexiglasschermen, eenrichtingsverkeer, schoonmakers bij de gelimiteerde winkelwagens, maximaal inzettend op kant en klaar maaltijden, en Paasmaaltijden die de Kerstdrukte benaderen.
Door Hinrich Slobbe, control prof in beide betekenissen, als associate professor aan de Business School Nederland en als directeur van Wisdom in Finance.
In iedere crisis zijn er winnaars en verliezers. Zoals het er op dit moment uitziet, worden supermarkten de absolute winnaars van de grootste crisis van deze eeuw. U leest het goed, groter dan de subprimecrisis die de wereld in 2008 in een financiële crisis stortte. Economen zijn slecht in voorspellen maar ik geef u nu al een economische prognose: deze crisis gaat om meer dan 15 procent krimp in onze economie, meer dan het Centraal Planbureau nu aangeeft -die gaat tot ongeveer 9 procent maar ik geloof daar helemaal niets van. Onze economie is zo afhankelijk van de wereldhandel, dienstverlening, en leasure-class: die worden allen vol geraakt door dit coronakreng!
De evenementen, horeca, en vrijetijdsbesteding gaan volop in de verliezen: 100 procent omzetverlies in branches die maximaal 5 tot 10 procent EBIT-marge draaien. Ook met overheidssteun gaat dit meer dan drie jaar duren voordat die weer zelfstandig op de benen staan – korter als de prijzen eindelijk gezond worden vastgesteld.
Het goede anderhalvemeter voorbeeld
Maar terug bij het begin: de Food Retail draait toptijden, als ze het goed organiseren. Supplychain moet deugen en de winkels moeten anders worden georganiseerd: de 1,5 meter economie begint in de winkel. Hier moeten wij allemaal van leren. 1,5 Meter economie start bij het schap. Maar vervolgens gaat dit door naar de voedselketen, groothandel, kantoren, scholen, universiteiten, dienstverleners, industrie, etcetera.
Controllers moeten hiervan nu de lessen trekken. Kan jouw bedrijf de 1,5 meter economie aan? Kijk naar de supermarkten. Als Superhelden doen zij het voor! Zij laten zien hoe wij onze business wendbaar coronaproof maken. Afstand houden, hygiëne centraal, minimaal contact maar wel zorgen voor een uitdagend verdienmodel. Raken zonder aan te raken! Hoe kun jij je business doen met een maximale impact zonder contact?
Wees wendbaar … en duurzaam
Ik ben niet zo’n voorstander van de manier waarop supermarkten omgaan met hun toeleveranciers. Wil ik eerlijk zeggen. Negentig dagen wachten met betaling vind ik diefstal! Maar waar ik groot respect voor heb is de wendbaarheid die zij laten zien tijdens deze coronacrisis. Zij bewijzen dat het mogelijk is om geld te verdienen op een manier die maatschappelijk verantwoord is. Duurzaam omdat de maatschappij er direct de positieve vruchten van plukt. Gezond blijven consumeren ondanks de grootste infectieramp die ons deze laatste 50 jaar overkomt.
Nu nog eerlijke prijzen voor eerlijk (vr)eten. Dus duurzame voedselketens waarbij de consument betaalt voor de werkelijke maatschappelijke kosten die het eten met zich meebrengt. Deze crisis gaat leren dat er fair wordt betaald voor vliegen, eten, zorg, onderwijs, enzovoort. De aandeelhouderswaarde verliest het van de stakeholders in onze economie.
Corona dwingt ons tot snelle keuzes. Interactieve Control gaat over die snelle keuzes. Supermarkten doen het voor: leer die lessen!
Supermarkten in Control, ook 3.0.
Alle blogs van prof. Hinrich Slobbe voor u op een rij gezet.