Stijgende volumes zorgen voor omzetgroei zakelijke dienstverleners
De economische groei van 2014 heeft geleid tot fors hogere afname van zakelijke diensten. De omzet van de gehele sector steeg in 2014 met bijna 4 procent. Dit is de hoogste groei sinds de recessie in 2009.
Dat meldt ABN AMRO.
De omzetgroei in de verschillende branches liep echter wel sterk uiteen. De toename werd voornamelijk door stijgende volumes gedragen, de tarieven stegen nauwelijks. De stijgende volumes waren vooral zichtbaar bij de onroerend-goedpraktijk van de notaris. Vorig jaar werden er namelijk weer meer bestaande woningen gekocht.
Ook voor uitzendbureaus keerde het tij in 2014; er konden meer uitzenduren worden afgezet en de omzet werd flink verhoogd. Andere branches hebben te maken met dalende volumes, maar met tarieven die goed stand houden. Zoals de schoonmaak- en beveiligingsbedrijven die te maken hadden met de effecten van het-nieuwe-werken; meer thuis werken betekent minder schoonmaken en beveiligen.
ABN AMRO verwacht dat de stijging van 2014 doorzet en gaat uit van een omzetgroei voor de gehele zakelijke dienstverlening van gemiddeld 4,5 procent voor de komende twee jaar.
Versnippering oefent extra druk op prijzen uit
Naast een kritischer wordende klant wordt de druk op tarieven volgens ABN AMRO ook veroorzaakt door de toenemende schaalverkleining. Tussen 2007 en 2014 nam het aantal ZZP’ers met bijna 90 procent toe, terwijl het aantal bedrijven met minstens twee werkzame personen met slechts 10 procent steeg. Inmiddels bestaat bijna 85 procent van de bedrijven in de zakelijke dienstverlening uit ZZP’ers.
De versnippering verschilt per branche. ABN AMRO stelt vast dat de organisatieadviesbureaus en accountancy het meest versnipperd zijn en de uitzendbranche en deurwaarders het minst. De sterke groei van het aantal ZZP’ers leidde er toe dat de concurrentie om kleinere opdrachten sterk is toegenomen en heeft geleid tot een grotere prijsdruk.
Nieuwe verdienmodellen nog in ontwikkelingsfase
Dienstverleners proberen met nieuwe business modellen structurele knelpunten het hoofd te bieden. Om de omzet veilig te stellen, bieden ze bijvoorbeeld goedkope standaarddiensten aan via online kanalen. Zo hopen ze klanten aan te trekken die wellicht ook complexere producten gaan afnemen. In meerdere branches werken bedrijven volgens ABN AMRO toe naar een partnership met klanten. Zij zetten hun deskundigheid dan in om problemen van klanten op te lossen, zoals beveiligingsbedrijven die zich richten op het vergroten van de bedrijfscontinuïteit van hun klanten.
ABN AMRO benadrukt dat veel nieuwe business-modellen zich in de ontwikkelingsfase bevinden en zich nog moeten bewijzen. Dit betekent dat het enige tijd duurt voordat deze verdienmodellen de omzetontwikkeling een impuls zullen geven.
___________________________________________________________________________________________________
Lees meer vaknieuws voor accountants op AccountantWeek.nl. Vertrouwd, verfrissend en brutaal
AccountantWeek biedt u het laatste vaknieuws en zet iedere dag een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights. Daarnaast krijgt u een verfrissende en brutale kijk op de radicale veranderingen waarmee accountants de komende jaren worden geconfronteerd.
Word lid van AccountantWeek.nl en profiteer:
– Dagelijks vak- en fiscaal nieuws
– Dagelijks een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights
– Uitnodigingen voor de Accountancy50 en de Nationale Accountancy Awards
– Gratis toegang tot de Financial Systems Beurs, de expo met de beste softwareleveranciers
– Uitnodigingen voor bijeenkomsten (met PE)
– Opname in AccountantWeek’s Who’s Who – bekeken door 30.000 financieel managers
– Speciale printedities over o.a. Accountant & ICT
Word daarom vandaag nog lid van AccountantWeek, blijf op de hoogte en neem een voorsprong. Maak kans op een luxe weekend voor 2 personen naar Dubai. Meld u nu aan via AccountantWeek.nl.
PS Wilt u betrokken zijn bij AccountantWeek als blogger, schrijver of spreker op een evenement? Neem contact op met Jan Bletz via jbletz@accountantweek.nl.
___________________________________________________________________________________________________