Soepele communicatie fiscalist werkt averechts

Liever een professional zonder sociaal leven die zich uitdrukt in jargon.

Goed gebekte en openhartige belastingadviseurs zijn niet te vertrouwen. Dit vindt een op de drie ondernemers (28%), zo blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf Nextens. Zeventig (69%) procent van de ondernemers heeft liever een fiscalist die ‘professional betrouwbaar’ overkomt, dan een fiscalist die zich communicatief goed kan uitdrukken. Dertien procent acht een fiscaal-professional betrouwbaarder als hij vaktaal gebruikt in plaats van begrijpelijke taal.

Ondernemers zien de meerwaarde van een fiscaal-professional voor hun bedrijf. Ruim tachtig procent (82%) vindt een fiscaal-professional van groot belang voor een gezonde bedrijfsvoering. Ruim driekwart van de respondenten is van mening dat de ideale fiscaal-professional een bedrijf geen geld kost, maar juist oplevert. Opvallend is dat mannelijke ondernemers (84%) daar meer van overtuigd zijn dan vrouwelijke ondernemers (68%).

“Een fiscaal-professional is meer dan iemand die de cijfertjes tot achter de komma berekent”, zegt Juliette Goetzee, managing director bij Nextens. “Hij treedt op als bedrijfsadviseur, spot kansen en ondernemersrisico’s, kent de wet en helpt ondernemers hun bedrijf zo gezond mogelijk te houden. Een goede fiscaal-professional zorgt ervoor dat een ondernemer zorgeloos kan blijven doen waar hij goed in is: ondernemen.” 

Ondernemers hebben een eigenzinnig beeld van een ideale fiscaal-professional. Zo denkt 28 procent van hen dat hij in zijn vrije tijd veel boeken leest. Vijf procent is ervan overtuigd dat de ideale fiscaal-professional helemaal geen sociaal leven heeft, en een derde (33%) stelt dat hij sowieso iedere dag Het Financiële Dagblad leest.