SAM, de volgende stap in business intelligence

Nieuwe inzichten op basis van de bestaande data van een bedrijf of organisatie om processen van e-commerce of order-to-cash verder te optimaliseren. Dat biedt SAM, de personal assistant die berichten pusht en daarmee medewerkers tot actie aanzet.

Medewerkers met pushberichten aanzetten tot het ondernemen van actie met data. Dit is wat SAM doet en precies de reden waarom Incentro, in samenwerking met Finext, SAM ontwikkelde. Hiermee is SAM een nieuwe ontwikkeling op het gebied van Business Intelligence (BI). De nieuwe BI-oplossing werkt met twee rekenmodules; EMI voor e-commerce en FIN voor order-to-cash. Berekeningen worden door SAM vertaald naar zogenoemde In Questions (IQ’s), die worden gepusht naar de medewerkers. Zo krijgt de organisatie op een nieuwe manier nieuwe informatie over haar e-commerceproces en/of order-to-cashproces. Met deze nieuwe inzichten kan een medewerker direct een (deel)proces of dienst optimaliseren. 
Waar Incentro haar expertise inbrengt in het concept, de engine SAM en de EMI-rekenmodule, verzorgt Finext de expertise voor de FIN-rekenmodule. Hierdoor komen finance en e-commerce dichter bij elkaar.
“Data-gedreven organisaties vragen hun medewerkers steeds vaker keuzes te maken op basis van data. Een dashboard met cijfers zet mensen echter niet aan tot actie”, stelt Lisanne van Nieuwkerk van Incentro. Dit was de aanleiding om SAM als nieuwe BI-oplossing te ontwikkelen. “SAM is je personal assistant op het gebied van data. Wanneer EMI en FIN berekeningen maken en inzicht geven in trends en statistieken, zorgt SAM ervoor dat jij tot actie overgaat.”
Zien wat je niet eerder zag
EMI en FIN helpen bij het optimaliseren van e-commerce- en order-to-cashprocessen. “EMI geeft inzicht in welke segmenten goed verkopen, terwijl FIN inzicht geeft in welke segmenten goed renderen”, vult Paul van den Bosch van Finext aan. “Veel organisaties kijken vooral naar kostenreducties, maar op deze wijze kun je ook vanuit andere invalshoeken naar je processen kijken. EMI en FIN geven inzicht in de kansen om klanten te bedienen en de cashflow te optimaliseren.” 
De analyses laten zien wat je eerder niet zag. “EMI en FIN pakken de datastromen uit de bestaande systemen binnen de organisatie op voor analyse. De pushberichten zijn de visualisatie van de verrassende inzichten waarmee je als organisatie aan de slag kunt”, vertelt Michel Muskee van Finext.
Inzichten uit data omzetten naar beeld en tekst
SAM pusht met de berekeningen van EMI en FIN onverwachte inzichten. “Je ziet niet alleen wat je wilt zien, maar ook wat je moet zien”, zegt Lisanne. “Als mens ben je gewend om vanuit hypotheses te denken, zoals ‘is het aantal aankopen door vrouwen deze maand gestegen?’. Onze tools kunnen echter de uitzonderingen zien zonder dat je vooraf een vraag stelt. Dat is de kracht van het inzetten van machine learning.” “Het gaat om het ontdekken van patronen in data en het identificeren van trendbreuken,” vertelt Paul. “EMI en FIN doen dit met specifieke algoritmes.”
De nieuwe BI-oplossing heeft een unieke eigenschap: SAM kan de inzichten uit data omzetten in tekstberichten met begeleidend beeld. Gebruikers ontvangen een IQ, wat staat voor In Question, met relevante informatie. “Een IQ-bericht vraagt letterlijk om actie”, zegt Michel. “Het zorgt ervoor dat je als gebruiker niet hoeft te zoeken in de data. Je kunt daardoor al je tijd besteden om tot actie over te gaan. Je krijgt tijd voor de echte dingen.”
Samenspel van twee unieke organisaties
Finext en Incentro verschijnen regelmatig in het nieuws met hun unieke organisatiemodellen. Het samen ontwikkelen van FIN op de basis van SAM sluit daar naadloos bij aan. “Wij geloven dat eenvoud werkt”, vertelt Michel. “Met EMI en FIN krijg je op een presenteerblaadje een inzicht uit een complexe analyse aangereikt, waar je echt iets mee kunt. Ook is het eenvoudig te delen, waardoor sales en finance elkaar beter begrijpen. We zien nu nog veel compartimentering van data, wat onnodig ingewikkeld is.” Lisanne besluit: “Iedere organisatie wordt er gelukkig van als het verkrijgen van inzichten vanuit data en actie ondernemen hierop laagdrempelig is”, zegt Lisanne. “Zowel inkoop, verkoop als order-to-cash worden beter.”
Lees meer details over SAM, EMI en FIN op www.drivenbysam.com.
Over Incentro
Incentro is een ICT-dienstverlener die gespecialiseerd is in online dienstverlening, business acceleration, enterprise solutions, online collaboration en business intelligence. Het bedrijf helpt organisaties informatie beter te laten renderen. Hiervoor draagt het creatieve, vernieuwende maar vooral relevante oplossingen aan. Binnen Incentro staan specialisme, ambitie en geluk centraal. De ruim 250 specialisten van Incentro (‘Incentronauten’) hebben een sterke passie voor wat ze doen. Incentro is niet voor niets al vijf keer uitgeroepen tot ‘Great Place to Work’. In Nederland werkt Incentro voor de top-200 organisaties. De onderneming heeft vestigingen in Nederland, Spanje en Turkije. Maak kennis met de #worldofincentro op www.incentro.com.
Over Finext
‘Wij zijn ervan overtuigd dat eenvoud echt werkt. Eenvoud versnelt, verbetert de bedrijfsvoering en maakt organisaties wendbaar. Het reduceren van complexiteit brengt de financiële professional terug bij de essentie.’ Finext is een familie van consultancybedrijven met diepgaande kennis van branches, thema’s en technologieën. Vertrouwen, verbinden en verrassen zijn het startpunt om vakmanschap de ruimte te geven. Zo helpen we organisaties bij het concreet verbeteren van de financiële functie. Lees meer op www.finext.nl.