Rob Zandbergen, CFO USG People: ‘Laagdrempelige, platte organisatie’

Het beursgenoteerde uitzendconcern USG People groeit als kool. Die groei en een centralisatie van ondermeer de financiële functie naar het hoofdkantoor in Almere zorgen voor vele vacatures. CFO Rob Zandbergen: 'Hier is voor elk wat wils.'

Hoe zit uw organisatie in elkaar?
‘We zijn een internationale organisatie met 40 tot 50 werkmaatschappijen. In Nederland hebben we ongeveer 20 tot 30 werkmaatschappijen. Eén van de grootste is het uitzendbedrijf Start dat meer dan 600 miljoen euro aan omzet heeft. Het hele concern draait dit jaar naar verwachting van analisten 3,5 miljard euro omzet.


Ten opzichte van vorig jaar een groei met circa 20 procent. Financiële medewerkers kunnen op het hoofdkantoor werken of bij één van de werkmaatschappijen die elk hun eigen cultuur hebben. Op het hoofdkantoor zijn het vooral typisch centrale functies, bijvoorbeeld in tax, investor relations, treasury en financieringsvraagstukken.


Daarnaast is ook het Shared Service Center, dat meer is gericht op administratieve taken, in Almere gevestigd. Denk onder meer aan de crediteuren en debiteurenadministratie. Verder hebben we in Almere corporate en businesscontrollers. Bij de werkmaatschappijen zul je meer na moeten denken over offertes, omzet, kostenstructuren en het optimaliseren van commerciële en operationele processen.’


Merken jullie dat de arbeidsmarkt van financials krap is?
‘De financiële functie is traditioneel al wat krapper, maar vanwege het feit dat we beursgenoteerd zijn, zijn we goed zichtbaar in de markt. Vandaar dat we veel kandidaten hebben die ons direct weten te vinden. Hier vinden ze voor elk wat wils. Van administratie tot aan shared service center tot aan business controller of zelfs financieel directeur…


We zoeken mensen uit de hoek van de registeraccountants, bedrijfseconomen, maar ook heao’ers en alles wat daar tussenin zit. We groeien hard en we voeren op dit moment binnen Nederland een centralisatie uit, waardoor de behoefte aan financials de komende tijd groter is dan normaal. Normaal gesproken hebben we zo’n tientallen financiële vacatures per jaar.’


In wat voor een werksfeer komen financials te werken?
‘We zijn een uitzendconcern dat de nadruk legt op rentabiliteit. We bieden een hoge service in specifieke gebieden waar wat voor mag worden betaald. Onze uitstraling is dan ook navenant. We zitten in goede verzorgde kantoren en we laten ook iets van onze voorliefde voor kunst zien.


Daarnaast is tachtig procent van onze medewerkers vrouw. Dat geeft toch een andere dimensie dan bij Shell, waar het ongetwijfeld andersom zal zijn. We besteden veel aandacht aan teambuilding omdat we afhankelijk zijn van de service die mensen met elkaar moeten leveren aan de klant. Dat zijn wat gemene delers, maar voor de rest hebben de werkmaatschappijen hun eigen sfeer. Zo is Content bijvoorbeeld sponsor van Unicef.


De cultuur op het hoofdkantoor is er één waarbij je rustig bij mij binnen mag lopen, mits ik in vergadering ben. Als uitzendconcern werken we voor het midden- en kleinbedrijf. Dan moet je een laagdrempelige, platte organisatie zijn die in kan spelen op een veranderende markt. Dat zit erachter.’


De kern
Fte in financiële en administratieve functie: ongeveer 400 tot 500 (in Nederland)
Aantal financiële vacatures per jaar:  tientallen 
Aantal werknemers: 8.000
Omzet: 3,5 miljard euro
Ziekteverzuim: 5 procent concernbreed
Budget opleiding & training: ‘vrij hoog’
Recruiter finance: Dominique Dingjan, DDingjan@usgpeople.com, telefoonnummer (036) 529 9777
 
Missie
‘USG People biedt alle vormen van flexibele arbeid en uiteenlopende diensten aan op het gebied van human resources en customer care services. Met een breed dienstenaanbod wordt invullingen gegeven aan de zogeheten one stop shop strategie. De focus van USG People, als leverancier van kennis en capaciteit, is gericht op kwaliteit, groei en winstgevendheid.’


Kernwaarden
‘Omdat wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen, stimuleren wij al onze werkmaatschappijen om een rol te spelen in de nationale brancheverenigingen. Op deze manier worden onze hoge kwaliteitsstandaarden officieel erkend en werken wij mee aan een gereglementeerde en sociaal verantwoorde omkadering van de sector. Wij garanderen een correcte betaling van al onze uitzendkrachten en projectmedewerkers en wij beschermen de rechten van al onze kandidaten. Iedereen wordt door onze medewerkers gelijk behandeld, ongeacht afkomst, geslacht, leeftijd, religie of handicap.’

Gerelateerde artikelen