Rechter: ‘Stikstofbeperkende maatregel nodig voor luchthavens Rotterdam en Eindhoven’

Zakelijk vliegverkeer

De Nederlandse overheid moet van de rechter “passende maatregelen” nemen tegen overmatige stikstofuitstoot van Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. Dit betekent mogelijk een krimp van het aantal vluchten op deze luchthavens. Dat meldt het ANP deze ochtend. Dit kan gevolgen hebben voor het Nederlandse bedrijfsleven.

  • Rechter eist “passende maatregelen” tegen stikstofuitstoot Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport
  • Mogelijk krimp aantal vluchten op deze luchthavens, grote gevolgen voor Nederlands bedrijfsleven
  • Overheid bestudeert uitspraken, milieuclubs zetten strijd tegen Schiphol voort

In een slepende rechtszaak die in 2019 werd gestart door Mobilisation for the Environment (MOB) en SchipholWatch, heeft de rechtbank Gelderland geoordeeld dat Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport niet beschikken over de vereiste natuurvergunning voor hun stikstofuitstoot. De rechter heeft de overheid opgedragen om “passende maatregelen” te nemen, wat volgens de actiegroepen neerkomt op het beperken van het aantal vluchten.

In heel 2021 reisden 764.061 passagiers van en naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA), wat een toename van 54% betekent ten opzichte van het eerste coronajaar 2020. Dit betekent dat RTHA ruim een kwart miljoen meer passagiers verwelkomde dan het jaar ervoor, bijna 267.000 passagiers meer. In 2021 werden in totaal 6355 vliegtuigbewegingen geregistreerd voor commerciële lijn- en vakantievluchten, een stijging van 20% ten opzichte van 2020. Bovendien steeg het verkeer van politie- en traumahelikopters met bijna 12% en nam het aandeel kleine luchtvaart toe met 15%, zo meldde de luchthaven zelf.

Eerdere erkenning noodzaak natuurvergunning

Het kabinet erkende in 2020 al dat een afzonderlijke natuurvergunning vereist is voor de vliegvelden, vanwege de uitstoot van stikstofoxiden door vliegtuigen. Deze vervuiling kan schadelijke gevolgen hebben voor de natuur. Ondanks deze erkenning, beschikken Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport nog steeds niet over de benodigde vergunning.

Mogelijke gevolgen voor Nederlands bedrijfsleven

De uitspraken van de rechter kunnen gevolgen hebben voor het Nederlandse bedrijfsleven. Als de overheid gedwongen wordt om het aantal vluchten op deze luchthavens te beperken, zal dit de bereikbaarheid en connectiviteit van Nederland aantasten. Verder wijzen experts er op dat dit de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven op de internationale markt schaadt. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]


Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.


De overheid bestudeert momenteel de uitspraken en heeft nog niet bekend gemaakt of zij in beroep zal gaan. Schiphol, als eigenaar van Rotterdam The Hague Airport en meerderheidsaandeelhouder van Eindhoven Airport, kijkt eveneens naar de vonnissen, maar wil niet ingaan op de mogelijke gevolgen. De milieuclubs zeggen dat zij de strijd tegen de milieuschade van Schiphol zullen voortzetten.

Gerelateerde artikelen