Radboud van Hal, Achmea: ‘Sterk in de schoen en flexibel’
Wat zijn belangrijke eigenschappen voor de financial van Achmea?
‘Natuurlijk moeten het echte professionals zijn in hun vak. Ondernemerschap, flexibiliteit, organisatiesensitiviteit zijn daarnaast belangrijke eigenschappen. Maar de financial moet ook sterk in zijn schoenen staan om echte gesprekpartner te zijn voor de business.’
Welke issues spelen op de financiële afdeling van Achmea?
‘Als verzekeraar hebben wij te maken met steeds veranderende wet- en regelgeving, die van grote invloed zijn op het financiële beleid. Invoering van de nieuwe basisverzekering, wijzigingen in het pensioenstelsel, veeleisende toezichthouders maar ook IFRS zorgen voor de continue verandering waar onze financiële mensen op in moeten spelen. Wij moeten in compliance zijn voor onze toezichthouders en de buitenwereld. We streven naar maximale transparantie en de cijfers moeten dus direct beschikbaar zijn. Onze financiële mensen zitten dicht op de business. Geen dag is dus hetzelfde.’
Een kopje koffie drinken bij de CFO. Kan dat?
‘Ja, dat kan altijd. Onze financieel directeuren zijn zeer toegankelijk. Ook de CFO uit de Raad van Bestuur is dat en dat is heel bijzonder voor een bedrijf met 22.000 medewerkers. Tijdens selectiedagen van trainees zijn de financieel directeuren de selecteurs, zij zijn dan vaak juist de sfeermakers. Ondanks de zakelijke en de af en toe formele omgeving waarin we werken is de sfeer erg collegiaal.’
Hoe ziet de organisatie eruit?
‘Na de fusie met Interpolis, eind 2005, is de organisatie vorig jaar gestroomlijnd. De Nederlandse organisatie is teruggebracht naar zes divisies, per divisie werken zo’n tweeduizend mensen. Deze hebben hun eigen kernactiviteiten en opereren naar de markt onder bekende merknamen als: Centraal Beheer Achmea, Zilveren Kruis Achmea, Interpolis, Avèro Achmea, FBTO, Staal Bankiers. Achmea is onderdeel van Eureko, waardoor er ook internationale kansen zijn in onder andere Ierland en Griekenland.
Ligt hier één van de uitdagingen voor de financial?
‘Die ligt op verschillende vlakken. De medewerkers zijn continu bezig met het vertalen van maatschappelijke vraagstukken. Wij hebben bijvoorbeeld te maken met de nieuwe Pensioenwet. Iedere wijziging in het Nederlandse sociale systeem levert complexe financiële vraagstukken op. De uitdaging voor onze financials is om daar transparante oplossingen voor te vinden. Daarnaast neemt de concurrentie onder verzekeraars steeds verder toe, wij gaan dus steeds slimmer en efficiënter werken’.
Wat doen jullie om vers bloed binnen te krijgen?
‘Goede financiële medewerkers kennen elkaar. Dus, raadplegen wij eerst ons eigen netwerk. Recent hebben wij een publieksprijs gewonnen voor de beste Finance traineeship. Dit Internationaal traineeship is bedoeld voor net afgestudeerden. Zij krijgen alle mogelijkheden om zich in het bedrijf breed te oriënteren. In twee jaar kunnen zij kiezen uit vier verschillende opdrachten, onder meer bij de holding en in het buitenland. Dit is geen stage, maar een opdracht die betekent dat je in de praktijk aan de slag gaat. Het traineeship kent een uitgebreide selectieprocedure. Van de honderd sollicitanten worden uiteindelijk twee geselecteerd.’
Wat hebben jullie financials te bieden?
‘Wij zijn onlangs op een fraaie vijftiende plaats geëindigd in het Beste Werkgevers Onderzoek van Intermediair. Een goede balans tussen werk en privé vinden wij zeer belangrijk. Wij hebben daarom een cao à la carte en vrije dagen kunnen worden gekocht en verkocht. Hier wordt heel veel gebruik van gemaakt. Deze regeling is interessant voor jonge medewerkers die veel willen werken, oudere die het rustiger aan willen doen of werknemers die vrij willen vanwege bijvoorbeeld een verhuizing.’
De kern
Fte in financiële en administratieve functie: 600 a 700 op hbo/wo-niveau
Aantal financiële vacatures per jaar: circa 50 op hbo/academisch niveau
Aantal werknemers: 22.000
Omzet: 20 miljard euro
Ziekteverzuim: 4,7 procent
Budget opleiding & training: 4 procent van de loonsom
Recruiter finance: Faida Silver, http://www.achmea.nl/, klik op werken bij Achmea, 055 5793373
Missie bedrijf: Achmea is de grootste verzekeringsgroep in de Nederlandse markt. Achmea staat achter merken zoals Interpolis, Centraal Beheer Achmea, Zilveren Kruis Achmea, Avéro Achmea en FBTO. Gemeenschappelijke ambitie van alle verzekeraars en dienstverleners in Achmea is het ontzorgen van klanten. Centrale vraagstukken hierbij zijn veiligheid, gezondheid, geld voor later, arbeidsparticipatie, bedrijfscontinuïteit en arbeidsvoorwaarden. Om klanten op deze vraagstukken te ontzorgen wil Achmea zich kenmerken als een betrokken, resultaatgerichte en innovatieve organisatie.