Purpose, ook voor de bottom line
De coronacrisis heeft binnen bedrijven en organisaties het besef doen groeien dat er meer moet zijn dan alleen maar omzet en winst. Een ‘purpose’ is voor de een nog een zoektocht. De ander is er al heel duidelijk over, zoals Rabobank: “Growing a better world together”.
“Elke tijd en generatie kent kleine en grote uitdagingen, die je niet altijd alleen kan oplossen. Samen kan dat wel. Op zoek naar oplossingen wil je krachten bundelen en samenwerken,” omschrijft Bas Brouwers, CFO Rabobank, de visie waarop het binnen zijn concreet wordt vormgegeven richting medewerkers.
Corona: crisis én mogelijkheden
Bij Rabobank Groep werken wereldwijd ongeveer 43.000 mensen, sinds het begin van de coronacrisis vooral vanuit huis. Dat werd aan het begin van de crisis in slechts één week tijd ingevoerd, van 8.000 thuiswerkplekken naar 30.000. Welk effect had deze verandering? “Voor sommige activiteiten zou het fijn zijn elkaar te zien. Hetzelfde geldt voor mensen die net nieuw in dienst zijn,” zegt Brouwers. “Maar tegelijkertijd blijkt uit onze surveys dat de productiviteit van onze medewerkers zeker zo hoog is als voorheen, soms zelfs hoger. En ook het well being percentage is omhoog gegaan. Dat had ik zelfs niet dúrven verwachten.” Als thuiswerken nog lang de norm gaat zijn, is het wel zaak om het welzijn van medewerkers goed te blijven monitoren.
Net als de meeste bedrijven, kreeg ook Rabobank een flinke klap door de crisis. Over de eerste zes maanden van dit jaar daalde de winst 81 procent vergeleken met vorig jaar. De bank heeft de eigen stroppenpot verhoogd tot vijf miljard euro om corona uit te kunnen zingen. Post-corona zal er wel het een en ander zijn veranderd. “Sectoren die nu hard geraakt worden, zijn niet persé de sectoren die ook op lange termijn worden getroffen,” kijkt Brouwers vooruit naar de economische ontwikkelingen op de wat langere termijn. “Denk aan de horeca, we gaan echt met z’n allen straks wel weer uit eten of naar de kroeg. Als post-corona trend zie ik wel versnelling van de digitalisering processen. Én ik voorspel een andere inrichting van de supply chains met als doel minder afhankelijkheid.”
Purpose, duurzaamheid, én business
Zeker in deze crisis krijgt purpose weer veel aandacht. Maar hoe kan finance daar een rol in spelen, hoe kan finance worden gekoppeld aan purpose? “Finance medewerkers zijn net zo intrinsiek gedreven als alle andere Rabo-medewerkers,” kijkt Brouwers naar zijn eigen organisatie. “Daarbij geldt het measuring our mission-traject, als heel belangrijk. Prestaties meten, successen en niet-successen zien, en daar met elkaar het gesprek over voeren. Dat helpt enorm. Hier kunnen wij het verschil maken.”
Bijvoorbeeld door de mate waarin klanten duurzaam zijn, in kaart te brengen. Met corporate ratings, van A tot D. “In elk klantgesprek praat je daarover. Als een bedrijf van D naar C gaat, kan dat een heel goede prestatie zijn. Blijft een bedrijf in D steken, dan kan dat op lange termijn betekenen dat Rabobank met zo’n organisatie geen zaken meer doet, meer wíl doen. Dat besluit hebben we bijvoorbeeld met de tabaksindustrie al eerder genomen. Bovendien kan het natuurlijk zijn dat klanten helemaal geen zin hebben om van D naar C te gaan.”
“Maar profit wordt daardoor niet minder belangrijk. Het gaat er voor organisaties, en dus ook voor Rabobank, om robuust te zijn. Dat vormt de beste bijdrage aan onze missie, het beste uitgangspunt om onze klanten nu te ondersteunen. Inefficiëntie is onacceptabel,” relativeert Brouwers de belangrijkste bestaansreden van elk bedrijf. “Want hoe mooi de purpose ook is, je mag niet minder efficiënt worden. We zijn immers geen charitatieve instelling.”
(bron: CFO.nl; foto: Rabobank)