Prof. Gilsing: bedrijven helpen zelf hun innovatie om zeep

Het falen ligt niet aan financiering of adviezen van specialisten.

De oorzaken van mislukte innovaties zijn zelden te wijten zijn aan een gebrek aan financiering of het niet volgen van de adviezen van innovatie-goeroes. Het echte probleem ligt vaak in de onbewuste barrières die bedrijven zelf opwerpen. Van de systemen die ze gebruiken om hun business-units te structureren en te monitoren, tot hun wervings- en promotiebeleid alsmede de innerlijke overtuigingen van hun executives, en hun leiderschapsstijlen.

Dat stelt professor Victor A. Gilsing, hoogleraar Strategic Entrepreneurship & Innovation aan de VU. Hij heeft deze visie die gebaseerd is op twintig jaar studie over innovatie, verwoord in zijn onlangs gepubliceerde boek The Innovation Puzzle. Veel van  processen en praktijken die de kernactiviteiten van een organisatie ondersteunen, ontnemen innovatie de tijd, ruimte, visie, talenten en doorzettingsvermogen die het nodig heeft om te slagen, zo stelt Gilsing.

Gerelateerde artikelen