PostNL profiteert volop van coronacrisis, winst verdubbeld
De onderneming zag de jaaromzet stijgen, waarbij de winst meer dan verdubbelde ten opzichte van een jaar eerder.
Doordat veel mensen vorig jaar noodgedwongen thuisbleven vanwege de viruspandemie heeft internetshoppen een vlucht genomen, en daardoor had PostNL veel meer pakketjes te bezorgen. Dat zorgde ervoor dat de omzet van het bedrijf steeg tot krap 3,3 miljard euro, afgezet tegen dik 2,8 miljard euro een jaar eerder. In het slotkwartaal van 2020 waarin ook veel winkels dicht moesten, zette het bedrijf ruim 1 miljard euro om.
Voor dit jaar rekent PostNL erop 10 tot 12 procent meer pakketten te zullen bezorgen. Volgens het postbedrijf heeft de coronapandemie het onlinewinkelgedrag van consumenten versneld. Ook als de winkels straks weer open mogen en het virus onder controle is, rekent PostNL op een stevige groei van de pakketvolumes. Volgens PostNL zal die groei tegen de 10 procent per jaar bedragen.
Bij de postbezorging viel de krimp in het slotkwartaal van 2020, met een daling van 0,2 procent, lager uit dan verwacht. Evengoed werden in heel vorig jaar 9,6 procent minder brieven en kaarten bezorgd. Het overgrote deel van de postbezorging betreft doorgaans zakelijke verzenders.
PostNL verwacht zijn personeelsbestand verder uit te moeten breiden om de druk aan te kunnen. Afgelopen jaar werden zo’n duizend nieuwe mensen aangenomen. Ook de komende jaren zal er sprake zijn van een groeiend personeelsbestand. Verder opent het bedrijf twee nieuwe sorteercentra en een nieuwe locatie voor de afhandeling van kleine pakketten.
Alles bij elkaar steeg de winst uit voortgezette activiteiten van PostNL van 72 miljoen euro in 2019 naar 209 miljoen euro afgelopen jaar. Vanwege de goede prestaties werd de winstuitkering voor medewerkers verhoogd. Verder kondigde PostNL aan het betalen van dividend aan de aandeelhouders te hervatten. PostNL wil hen 0,28 euro per aandeel uitkeren.
De komende jaren mikt PostNL op een structurele verhoging van het brutoresultaat. Die kwam vorig jaar, los van het positieve corona-effect van 55 miljoen euro, uit op 190 miljoen euro. Volgens PostNL moet dit bedrag 80 miljoen tot 100 miljoen euro hoger kunnen uitvallen. De groei moet volledig komen van de pakketdienst van het bedrijf. Bij de postdivisie hoopt PostNL op een stabiele bijdrage.