Pas op: faillissement
Als een grote klant failliet gaat kan dat verregaande gevolgen hebben. Eenmaal failliet vist de leverancier achter het net. Hij kan in veel gevallen achteraan sluiten, ver achter de belastingdienst en achter bancaire dienstverleners en pensioenfondsen. Die situatie kan je dus maar beter voor zijn.
Compleet
Toenemende Days Sales Outstanding en dreigende debiteurenverliezen trekken direct de aandacht van een goede credit manager. Daarvoor heeft de financiële man als het goed is een gedegen credit management-organisatie neergezet. Compleet met kredietmarges waaraan klanten en verkopers moeten voldoen en een creditcheck. Het loont bovendien om per klant een risicoprofiel aan te maken. Wanneer betaalt hij over het algemeen? Wat is de grootte van de bedragen die uitstaan? Hoe kredietwaardig is hij?
Chaos
Een ander voorteken van faillissement is chaos. Er wordt plotseling een megaorder geplaatst of bestellingen worden juist in delen gehakt zodat men het noodzakelijke deel nog kan betalen. Een andere mogelijkheid is dat het aantal klachten aanzienlijk toeneemt. Chaos is overigens niet zonder twijfel een voorbode voor een faillissement. Zelfs een goed georganiseerd bedrijf kan failliet gaan omdat het slecht omgaat met geld.
De eerste geluiden van een naderend faillissement komen overigens veelal uit de markt. Accountmanagers die dagelijks op de werkvloer bij de klant komen, moeten vroege tekenen snel opmerken.
Oplossing
Eenmaal vastgesteld dat de klant met betalingsproblemen kampt, is het zaak met hem te communiceren. Wat is de reden dat de betalingtermijn oploopt? Valt er eventueel een betalingsregeling af te spreken? Verder is het natuurlijk verstandig zo snel mogelijk openstaande rekeningen betaald te krijgen. Zolang de credit manager alert is en snel handelt, hoeft een faillissement van de klant niet ook in een miserie van zijn onderneming te leiden.