Partner CFO Day, Bert de Kok, IBM

IBM is het grootste informatietechnologiebedrijf ter wereld met vestigingen in meer dan zeventig landen, bijna 400.000 werknemers en klanten in zo´n 170 landen. IBM Nederland is onderdeel van IBM Benelux.

IBM heeft zich in de loop der jaren meer en meer toegelegd op Consultancy en is inmiddels de grootste Business en Technology Services leverancier ter wereld. De Services-divisie, waarin zich ook de Outsourcing Services bevinden, draagt voor meer dan 50% bij aan de totale omzet van IBM.

De andere helft wordt gevormd door Software en Hardware. De finance functie van IBM kenmerkt zich door een sterke matrixorganisatie met Shared Centers om optimale ondersteuning te geven aan de business en zo kosteffectief mogelijk te werken.

Verandering
Verandering is een continu onderdeel van de financiële functie geworden. Twee essentiële punten vallen daarbij op. Ten eerste vindt tegenwoordig een deel van de financiële activiteiten hier plaats, terwijl je tegelijkertijd werkt met teams in shared service centers elders in de wereld (SSC’s).

Aansturen op afstand en heldere communicatie worden steeds belangrijker voor de finance functie. Daarnaast heeft de business meer dan ooit behoefte aan de juiste financiële informatie om in het globale speelveld snel besluiten te kunnen nemen. Financiële professionals staan daardoor veel dichter bij de business.

Ze zijn proactiever geworden, en bekleden aanzienlijk meer dan vroeger een consultantrol waarin ze gevraagd en ongevraagd advies geven. Ze worden een “Trusted Business Advisor”. Belangrijk in die nieuwe rollen is dat financiële professionals uit hun comfort zone treden en gaan rouleren over de verschillende disciplines: van Accounting, Finance en Planning, Pricing tot aan Audit en Business Controls, dan wel een hoog specialisme ontwikkelen bijvoorbeeld op het gebied van belastingen.

Ook werken ze soms een tijdje buiten de financiële discipline. Dat nieuwe profiel moet je wel passen. Een old school financial zal zich in deze rol waarschijnlijk niet zo snel thuisvoelen. Met het vormen van de Benelux organisatie in 2005 moest ook de financiële organisatie opnieuw worden opgezet. De daarbij geformuleerde blauwdruk, Finance for the Future, vormt het handvat daarvoor.

We geven “Finance for the Future” vorm met empowered teams, zowel specialisten als managers hebben hierbij een gezamenlijke verantwoordelijkheid. We richten ons daarbij niet alleen op ´Education and Learning`, maar ook op `Career Development`, `Teaming and Collaboration` en `Communication`. Het leuke is dat het nieuwe profiel niet louter top down wordt opgelegd maar vooral ook van de professionals zelf komt.

Leadership
`Leadership in Finance’ zit zowel in de persoonlijke inhoud die je geeft aan je eigen functioneren, als in de structuur die je als organisatie hebt neergezet. Voor mij betekent leadership ontwikkelingen voor zijn en sturend optreden in oplossingen. Voor wat betreft de structuur van de organisatie moeten de basics op orde zijn en moet je Information Intelligence kunnen gebruiken om overal dwarsdoorsnedes van te maken en daaraan een vervolg kunnen geven opdat de strategie volledig zichtbaar wordt voor de gehele organisatie.

Daarnaast moet je een effectieve organisatie neerzetten, waarin duidelijk wordt waar, en door wie, taken worden uitgevoerd. Tot slot moeten de functies en competenties zodanig ontwikkeld worden dat ze de toekomstige Finance functie aankunnen. Al deze zaken liggen in elkaars verlengde. Als je de basics niet op orde hebt, kun je bijvoorbeeld ook niet effectief sturen met behulp van Informatie Intelligence.

De finance functie moet altijd voorbereid zijn op turbulente tijden. Eenduidige informatie speelt hierin een grote rol. Op basis van de informatie die je genereert kun je scenario’s bouwen. Zo hebben we bijvoorbeeld een ‘Activity Value Anaysis’ waarbij je kijkt naar wat iets oplevert en of je als (interne klant) bereid bent daarin te investeren.

Hiermee kun je de resources en uitgaven sturen in de richting waar de business zit. De manier waarop wij dat hebben ingericht (datawarehouses, uniforme definities) is niet iets wat overnight is gebeurd. Daar hebben wij zo’n 10 jaar aan gewerkt. Nu zijn we in staat om dwarsdoorsneden te maken van elk niveau van onze business, dus van elk product, elke sector, elk land en elke uitgave.

Als je over uniforme data (en eenduidige KPI’s) beschikt, kun je pas gaan praten over oplossingen. Voor wat betreft de eisen aan de financiële functie geldt dat ze constant veranderen. Gisteren bestaat morgen niet meer. Daar moeten onze mensen voor worden opgeleid, juist nu. Maar voor de turbulente tijden van vandaag moet je al klaar zijn.

Naam: Bert de Kok
Functie: CFO
Bedrijf: IBM Nederland
Geboortejaar: 1956
Opleiding: Doctoraal Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam
Carrière: Sinds 1983 werkzaam bij IBM in verschillende (financiële en consultancy ) rollen. Sinds begin 2008 vervult hij de rol van CFO van IBM Nederland, naast die van IBM Benelux Finance & Planning Operations en Transitie manager.
Omzet: 2008: 103,6 miljard dollar (wereldwijd)
Werknemers: Bijna 400.000 (in Nederland ± 5.000)