Overheid gaat de strijd aan met buy now pay later

Betaaldienst Klarna is door de overheid gevraagd op het aanbieden van uitgestelde betalingen in winkels te staken, het zogenaamde buy now pay later, ook wel afgekort tot BNPL. De vrees is dat consumenten zich door uitgestelde betalingen in de schulden steken. BNPL valt niet onder de werking van het Bureau Kredietregistratie (BKR), waardoor de schulden die hieruit voortvloeien onzichtbaar blijven.
Minister van Financiën Eelco Heinen en staatssecretaris Teun Struycken van Justitie en Veiligheid hebben de Tweede Kamer laten weten tegen het aanbieden van BNPL in fysieke winkels te zijn. Vooral voor jonge consumenten zou uitgesteld betalen funest kunnen uitpakken, door het risico van hoge schulden.
Vier procent van de 42 miljoen BNPL-transacties een incassotraject wordt gestart. Dat betekent dat er voor 1,7 miljoen gevallen een vordering is geweest, waarvan 350.000 zaken bij een incassobureau belandden. Hoewel BNPL alleen toegankelijk is voor personen vanaf 18 jaar, worden leeftijdscontroles momenteel vaak omzeild. Volgens financieel toezichthouder AFM is in 2023 minstens 600.000 keer een illegale transacties gerealiseerd.
De zelf ingestelde gedragscode van aanbieders van BNPL werkt onvoldoende. De vrijwillig ingevoerde leeftijdscontrole hapert. Daarom bereidt de overheid nu nieuwe restricties voor. Bijvoorbeeld het opnemen van BNPL-transacties in het BKR-register . Dit moet voorkomen dat kwetsbare groepen in de problemen komen door het stapelen van schulden.
Klarna wijst erop dat 99,4 procent van de leningen volledig wordt terugbetaald. Dit toont aan dat Nederlandse consumenten onze producten op een verantwoorde manier gebruiken.