Organisaties fiscaal in paniek na verlies ANBI-status

Organisaties voor goede doelen zitten soms met de handen in het haar als de ANBI-status vervalt. Ze weten niet goed welke fiscale verplichtingen ze dan hebben. Het gevolg is dat de Belastingdienst overstept wordt met vragen of dat informatie onvolledig of helemaal niet wordt aangeleverd.
Om die reden heeft de Belastingdienst informatie op de internetsite aangepast over de gevolgen van het verlies van de ANBI-status. Fiscale voordelen gelden niet meer, zoals vrijstellingen voor de schenk- en erfbelasting. Bij een eigen vermogen van meer dan 25.000 euro heeft de voormalige ANBI een informatieplicht.
Maar daar gaat het vaak mis. Veel voormalige ANBI-instellingen verwarren het verplicht in te vullen formulier Opgaaf vermogen en schenkingen 2024 voormalige ANBI’s met een aangifteformuler. In werkelijkheid is het formulier bedoeld om inzicht te geven in de financiële situatie van de instelling. Op basis daarvan bepaalt de Belastingdienst of de ANBI aangifteplichtig is voor de schenkbelasting.
Maar het middel schiet het doel voorbij. De Belastingdienst ontvangt regelmatig onvolledig ingevulde formulieren, bijvoorbeeld zonder RSIN of BSN van de begiftigde(n). Ook wordt de Belastingdienst overstelpt met vragen van voormalige ANBI-instellingen en adviseurs over de inhoud en het doel van het formulier.
Het schrappen van de ANBI-status gebeurt regelmatig. Vijf jaar geleden wees onderzoek van Pointer uit dat de helft van de ANBI-instellingen niet voldeed aan verplichting om financiële informatie te publiceren. Goede doelen met een ANBI-status moeten binnen een half jaar hun jaarcijfers openbaar maken. De helft van de organisaties had echter twee maanden na die deadline hun cijfers over 2018 nog niet gepubliceerd. Begin jaren tien verloren 2200 goede doelen hun ANBI-status.