“Ons administratiekantoor toekomstbestendig met SB+software”

Software SB+ is onze 'extra medewerker'

Dante van Scheppingen is sinds ruim drie jaar actief als managing partner bij administratiekantoor en belastingadviseur Stemerdink & Verhoek. Midden jaren negentig werkte hij al een periode van vijf jaar bij het bedrijf, waarna hij overstapte naar Rabobank. Daar bekleedde hij verschillende functies. Ongeveer gelijktijdig met zijn terugkeer op het oude nest, verhuisde Stemerdink & Verhoek van Aalsmeer naar De Kwakel: “In zekere zin leek het alsof de tijd even had stilgestaan.”, zo herinnert Dante zich.

Dante van Scheppingen: “Bij mijn indiensttreding trof ik nog allerlei papieren dossiers aan. Keurige dossiers, maar wél van papier. Best vreemd, want ongeveer vijftien jaar geleden had het kantoor AFAS Profit in huis gehaald. Dat is toen eenmalig ingericht en verder is er eigenlijk nooit veel aan veranderd.”

Toekomstbestendig

De overstap naar AFAS Profit leidde dus in ieder geval niet meteen tot het verdwijnen van papieren dossiers. Volgens van Scheppingen veranderde dat toen een tropische regenbui de archiefruimte van het administratiekantoor in Aalsmeer ‘min of meer blank zette’. “Dat was wel een wake-up call dat het echt anders moest.”, aldus van Scheppingen.

Niet meer handmatig boeken facturen

Volgens de managing partner leefde bij zijn komst naar Stemerdink & Verhoek de uitdrukkelijke wens om het kantoor meer toekomstbestendig te maken. De vraag waarvoor hij zich gesteld zag, was de vraag of AFAS nog steeds het platform is dat het best bij Stemerdink & Verhoek past? “In ieder geval was onze visie dat het onderscheidend vermogen van een administratie- en accountantskantoor niet meer zit in het handmatig boeken van factuurtjes”, zegt Dante van Scheppingen, “dat kon een goed softwarepakket veel beter.”

Overstap onder leiding van management

Volgens van Scheppingen kan een softwarepakket nog zo mooi zijn, maar als er in de organisatie geen sprake is van eigenaarschap bij het topmanagement, dan gaat het in de praktijk niet werken: “Mijn stelling is dan ook dat die vorm van eigenaarschap een van de belangrijkste voorwaarden is voor een succesvolle implementatie.” Uiteindelijk leidde dit tot de overstap naar SB+.

SB+ software ‘vereist’

Stemerdink & Verhoek ‘eist’ nu van nieuwe klanten dat ze hun boekhouding in SB+ doen, indien ze hun administratie willen uitbesteden. Van Scheppingen noemt SB+ dan ook ‘een extra medewerker.’ Gebruikersgemak en inzicht zijn voor hem de sleutelwoorden want “SB+ is echt boekhouden 2.0. Want met SB+ houden wij tijd over voor extra advieswerk bij de klant.”

Samenwerking met AFAS

Hoe ervaart Dante de samenwerking met AFAS? “Wat ik heel prettig vind, is dat als we een incident insturen er veelal nog dezelfde dag een reactie komt en het probleem in de meeste gevallen echt wordt opgelost.”, aldus de partner van het administratiekantoor en belastingadviseur. Hij stelt dat het pakket inmiddels zó volwassen is, dat het nu ook prima de markt van grotere BV’s en fiscale eenheden voor de btw kan bedienen: “Het SB+ pakket draagt serieus bij aan het verwezenlijken van onze visie op toekomstige klantbediening.”

Toekomstbestendig, inzichtelijk en gebruiksgemak

Dante van Scheppingen van Stemerdink & Verhoek benadrukt dat SB+ van AFAS hun administratiekantoor heeft geholpen om toekomstbestendig te worden, met gebruikersgemak en inzicht als kernwoorden: “SB+ heeft ons geholpen om efficiënter te werken, beter te communiceren met klanten en proactief advies te geven”. Hij prijst daarnaast de snelle respons en de continue ontwikkeling van SB+, waardoor het nu een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering is geworden.