Online verkoop dwingt retail en logistiek tot samenwerking
Het komt regelmatig voor dat jonge webwinkels failliet gaan, omdat ze de grip op het logistieke proces zijn kwijtgeraakt of omdat het business concept onvoldoende aansluit bij de logistieke mogelijkheden.
Online verkoop blijft stijgen
Ondanks de lastige economische situatie van de detailhandel stijgt de online verkoop sterk, in 2012 steeg de omzet van e-commerce met 9% naar €9,8 miljard. Het aantal startende webwinkels of MKB bedrijven die ook via internet verkopen stijgt nog steeds. Ondanks het ogenschijnlijke gemak waarmee deze markt groeit, is er op het gebied van e-fulfilment, de logistieke afhandeling van e-commerce bestellingen, ruimte voor verbetering. Het succes van webwinkels is sterk afhankelijk van goede service en logistiek. Tegelijk blijkt het ook voor logistiek dienstverleners lastig om goed in te spelen op de wensen van webshops.
It takes two to tango
Retailers en webwinkels kunnen e-fulfilmentbedrijven nog niet goed vinden en lijken elkaar ook vaak niet te begrijpen. Webwinkels verdiepen zich niet genoeg in logistiek en hebben onvoldoende inzicht in de mogelijkheden van e-fulfilment. Aan de andere kant profileren e-fulfilmentbedrijven zich te weinig als sterke partners en realiseren zich niet genoeg dat e-fulfilment op veel punten verschilt van traditionele fulfilment. De kwaliteit van offertes is vaak erg wisselend en tarieven lopen sterk uiteen. Er is winst te halen als beide partijen zich in elkaar verdiepen en bereid zijn concessies aan elkaar te doen. Dit onderzoek heeft als doel bij te dragen aan de bewustwording op dit thema en handvatten te bieden aan logistiek dienstverleners bij het opzetten of verbeteren van e-fulfilment.
Bron: Panteia