Onderzoek: ‘Hoge duurzaamheidsscore bedrijven klopt niet altijd’
Verantwoorde beleggers steken hun geld graag in duurzame bedrijven, zodat die kunnen groeien en een steeds groter deel van de economie uitmaken. Maar in werkelijkheid kiezen ze vaak voor ‘bruine’ bedrijven die ten onrechte een positieve beoordeling hebben gekregen op duurzaamheid. Dat blijkt volgens Trouw uit onderzoek van Maastricht University naar ruim zevenduizend bedrijven in 77 landen.
- 7000 bedrijven onderzocht op duurzaamheidsprestaties
- groene beleggers maken te goeder trouw de verkeerde keuzes
- bedrijven die beweren groen te zijn, zijn dar vaak niet
Beloftes versus daadwerkelijke resultaten
De oorzaak is dat de databedrijven die duurzaamheidsscores uitdelen, te veel naar beloftes en te weinig naar de behaalde resultaten van bedrijven kijken, zegt Bram van der Kroft, onderzoeker duurzame financiering. “Hierdoor hebben veel bedrijven een duurzaamheidsscore die te hoog is voor hun maatschappelijk verantwoorde prestaties. Sterker nog, in werkelijkheid presteren bedrijven met een hogere score vaak slechter dan bedrijven met een lagere score”, zegt Van der Kroft. “Een probleem is ook dat bij meer dan de helft van de bedrijven de beloftes gemiddeld niet binnen vijftien jaar worden waargemaakt.”
7000 bedrijven
De gebruikte data gaan over de periode 2003 tot 2022. Opgeteld hebben de 7000 bedrijven, waaronder Akzo Nobel, Heineken, Just Eat Takeaway, PostNL en Randstad, een marktwaarde van 28 biljoen dollar. Ze zijn onder meer actief in mijnbouw, detailhandel, gezondheidszorg en levensmiddelen.