Ondernemers zullen verhoging BTW naar 21% vaak zelf betalen
Vooral voor de detailhandel nonfood en de bouw lijkt een 1-op-1 doorberekening per 1 oktober uitgesloten. Beiden hebben al last van de lage koopbereidheid en hevige (prijs) concurrentie. Daar komt bij dat de maatregel de concurrentiepositie van nieuwbouwwoningen verder verslechtert. Voor de detailhandel non-food zorgt de invoering tijdens het seizoen dat er wordt ingeteerd op de marge. Direct doorvoeren van het 21% tarief in de prijzen houdt het risico in dat ondernemers zich voor korte termijn uit de markt prijzen.
Het ING Economisch Bureau verwacht dat ondernemers in de meeste sectoren de btw-verhoging in 2012 nog niet vo ledig doorberekenen aan hun klanten. Dit is sterk afhankelijk van de sector waarin een ondernemer opereert en zijn financiële uitgangspositie. Om niet in te teren op de marge is een prijsverhoging noodzakelijk, maar gebeurt dit gelijk en volledig of geleidelijk en gedeeltelijk? Vooral voor nieuwbouwwoningen en andere duurzame goederen is de koopbereidheid op dit moment zo gering dat een prijsstijging potentiële kopers verder afschrikt. Benadrukken dat men tijdelijk tegen het oude tarief blijft verkopen stemt de klant mogelijk positiever in de laatste maanden van het jaar. Ook stimuleren ondernemers met die maatregel een anticipatie-effect waardoor klanten hun (grote) aankopen naar voren halen om nog van de oude prijs te profiteren.
De btw-verhoging is het gevolg van het Lenteakkoord van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie. De verhoging van de BTW moet de schatkist zo’n 4 miljard euro per jaar opleveren.
Het volledige rapport is te vinden via deze link.