‘Ondernemers in zwaar weer moeten zichzelf redden’

Nederlanders vinden dat banken ondernemers uit zwaar weer moeten helpen, maar ze hoeven niet de kredietkraan open te zetten. Bedrijven moeten zichzelf redden met een turnaroundplan. 'Te veel ondernemingen gaan op dit moment onnodig failliet vanwege een conflict met de bank.'

69 Procent van de Nederlanders vindt dat banken de maatschappelijke functie hebben om ondernemingen in zwaar weer te helpen. Slechts 4 procent vindt dat ondernemingen altijd gered moeten worden en maar 1 procent denkt dat de oplossing voor financiële problemen ligt in het lenen van extra geld bij de bank. 
Bedrijven moeten problemen dus vooral zelf oplossen. Dat blijkt uit onderzoek door online marktonderzoeksbureau No Ties/Peil.nl. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Uitgeverij Haystack naar aanleiding van de publicatie van het boek Zwaar weer ondernemen – De overlevingsgids voor ondernemers in Bijzonder Beheer van hoogleraar turnaroundmanagement Jan Adriaanse en consultant Erik in ’t Groen, voormalig Bijzonder Beheerbankier.
Bijzonder Beheer onbekend
Op dit moment verkeren nog steeds tienduizenden bedrijven in Nederland in zwaar weer. Hierbij is één op de vijf (in sommige sectoren zelfs één op de drie) ondernemingen met een bankkrediet ondergebracht bij de zogenoemde afdeling Bijzonder Beheer, die gericht is op het begeleiden van ondernemingen in moeilijkheden. De realiteit is dat veel ondernemers dagelijks met financiële tegenslagen worden geconfronteerd. Ondanks de enorme toestroom van ondernemingen bij de afdeling Bijzonder Beheer is de rol en werkwijze van deze afdeling van de bank niet helder.
Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 56 procent van de respondenten niet weet wat de afdeling Bijzonder Beheer van de bank precies doet. Slechts 22 procent denkt dat deze afdeling bestaat om bedrijven weer gezond te maken. Zelfs ervaren ondernemers die vanwege tegenvallende resultaten worden overgedragen naar deze afdeling weten soms niet wat hun te wachten staat. Dit leidt tot veel persoonlijke, maatschappelijke en politieke onvrede. Er is dus veel onduidelijkheid terwijl 69 procent van de Nederlanders wel vindt dat banken een maatschappelijke functie hebben om ondernemingen in zwaar weer te helpen.
Ondernemers aan zet
76 Procent van de respondenten vindt de beste oplossing voor een bedrijf met financiële problemen, het maken van een plan om de organisatie, producten en diensten te verbeteren: een zogenaamd turnaroundplan. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat de meeste ondernemers in moeilijkheden daar niet mee bezig zijn.
Hoogleraar turnaroundmanagement Jan Adriaanse, co-auteur van het boek Zwaar weer ondernemen: ‘In de praktijk zien we dat de focus bij ondernemingen in zwaar weer vaak uitsluitend ligt op het zo snel mogelijk doorvoeren van kostenbesparingen, terwijl dit slechts een tijdelijke oplossing is.’  
___________________________________________________________________________________________________
Waarom halen ook jarenlang gezonde ondernemingen het soms niet? Wat is het proces van turnaround? Hoe ziet een succesvol turnaround plan eruit en wat zijn de belangrijkste succes- en faalfactoren van turnaround projecten in de Nederlandse praktijk? Turnaround staat hoog op de agenda in iedere boardroom of het nu goed gaat of niet. Lees verder…
___________________________________________________________________________________________________
 
Volgens de auteurs zouden bedrijven zich moeten richten op het herwinnen van het vertrouwen, de aanwas van klanten en daarmee het bestaansrecht van de onderneming op langere termijn. Co-auteur Erik in ’t Groen, voormalig Bijzonder Beheerbankier: ‘Het gevaar is in de actiemodus te schieten zonder eerst kritisch te analyseren wat de werkelijke problemen zijn. Vaak worden er bovendien beslissingen op basis van onjuiste informatie genomen.’
Volgens de auteurs moeten ondernemingen de tijd nemen voor een grondige analyse. Adriaanse: ‘Dat is net zo belangrijk als het snel in gang zetten van kostensaneringen. Verleg de strategische koers en voorkom daarmee dat alleen de tafels en stoelen op het dek van het zinkende schip worden rechtgezet.’
Onnodig failliet door miscommunicatie met de bank
Te veel ondernemingen gaan op dit moment onnodig failliet vanwege miscommunicatie tussen de ondernemer en bank, waarschuwen de auteurs. Dialoog, wederzijds begrip en vertrouwen zijn volgens hen hard nodig.
In ’t Groen: ‘Bankiers denken in risico’s en ondernemers in kansen, dit zorgt ervoor dat het belangrijk is om als ondernemers exact te beseffen hoe bankiers denken zodat je hier op de juiste wijze op kunt inspelen. Immers de  belangrijkste vraag die je je als ondernemer moet stellen, is: zal de bank mijn onderneming helpen als deze in de problemen komt en hoe kan ik hier zo goed mogelijk op inspelen zodat de kredietkraan weer opengaat.’
 
Zwaar weer ondernemen – De overlevingsgids voor ondernemers in Bijzonder Beheer is geschreven door hoogleraar turnaroundmanagement Jan Adriaanse (links) en consultant Erik in ’t Groen, voormalig Bijzonder Beheerbankier. Het boek is uitgegeven door Uitgeverij Haystack en kost 19,50 euro. Meer informatie over het boek en het onderzoek is te vinden via www.zwaarweerondernemen.nl.

Gerelateerde artikelen