Omzet detailhandel stijgt door food, meubels- en techomzet dalen

Omzet retail stijgt, maar niet overal

De omzet van de Nederlandse detailhandel is in maart met 4,8 procent toegenomen in vergelijking met een jaar eerder, volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Winkeliers zagen het volume, ofwel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die ze verkochten, gemiddeld met 4,4 procent stijgen. Online werd er 2,3 procent meer omgezet. Dat meldt het ANP deze ochtend op basis van cijfers van het CBS.

Non-foodsector groeit met 6,2%

In de non-foodsector steeg de omzet met 6,2 procent, zo meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 6,7 procent hoger dan een jaar eerder. Diverse sectoren zoals drogisterijen, schoenen- en lederwarenwinkels, kledingwinkels, en recreatie-artikelen boekten een hogere omzet. Echter, winkels in consumentenelektronica, meubels en woninginrichting zagen een daling in omzet.

Binnen de non-food detailhandel gaat doorgaans meer dan de helft van de omzet (inclusief 21% btw) naar inkoop van goederen. Daarnaast zijn er huisvestingslasten (ongeveer 8%), personeelskosten (ongeveer 16%), transport- en administratiekosten (10%), technologie en inventaris (3%), en de resterende 4 à 5% voor investeringen in toekomstbestendigheid en verduurzaming. Binnen de retail hebben veel bedrijven hebben te maken met een beperkte liquiditeitsruimte, vooral nu steunmaatregelen en uitgestelde belastingen moeten worden terugbetaald.

Financieringsmogelijkheden:

  • Werkkapitaal: Met werkkapitaal kun je dagelijkse verplichtingen betalen. Soms is extra werkkapitaal nodig om aan lopende verplichtingen te voldoen.
  • Zakelijke leningen: Overweeg een zakelijke lening voor specifieke doeleinden, zoals het aanschaffen van een bedrijfspand of het vergroten van het werkkapitaal.

Stijging omzet voedings- en genotmiddelen

Winkels in voedings- en genotmiddelen zagen een omzetstijging van 2,3 procent vergeleken met een jaar geleden. Het verkoopvolume steeg met 0,3 procent. Supermarkten zagen een omzetstijging van 1,9 procent, terwijl speciaalzaken een omzetstijging van 5,5 procent rapporteerden.

Webwinkels boeken 3,8% groei

Webwinkels boekten een omzetstijging van 3,8 procent. Ook winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zagen een stijging van 0,2 procent in de online omzet.

 

Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.

Gerelateerde artikelen