Oeps! Spreadsheet foutje bij concern Marks & Spencer
12 juli 2016
Warenhuisconcern moet kwartaalcijfers naar beneden bijstellen vanwege dubbeltelling in spreadsheet.
Er zijn blijkbaar toch nog grote multinationals die nog steeds de spreadsheet gebruiken.
Enkele uren nadat de CFO van Marks & Spencer (Britse V&D, omzet > €11 miljard, één vestiging in NL in de Kalverstraat in A’dam) de cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar bekend maakte, moest zij al terugkomen op wat eerst positief nieuws geleken had.
In de 13 weken vóór 2 juli zou de omzet gestegen zijn met 1,3%. Toen een analist vroeg om onderbouwing van die stijging en CFO Helen Weir een van haar boekhouders vroeg om achterliggende cijfers, kreeg deze een hoogrode kleur.
“Bij nader inzien daalde de omzet juist met 0,4%, mevrouw. Sorry, spreadsheetfoutje!”
In de Financial Times verontschuldigde mevrouw Weir zich uitgebreid voor de fout, en stelde dat, omdat deze zo snel hersteld was, er geen sprake kon zijn van misleiding van beleggers en analisten. “We hebben meteen nadat we de fout ontdekten en herstelden contact gehad met onze afdeling juridische zaken!”
Het foutje komt op een ongelukkig moment. Net als wijlen V&D heeft de ‘ouderwetse’ keten van warenhuizen erg te lijden onder de moderne tijden. De totale activiteiten van de groep daalden met liefst 8,9% ; de koers van het aandeel daalde in de laatste drie maanden met 30%.
Gerelateerde artikelen
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Kleen Resorts via Laudame Financials
Gemeente Westerkwartier
Instituut Mijnbouwschade Groningen
Markt Update
Wat gaan (Nederlandse) bedrijven in...
Nederlands infrastructuurnetwerk onder druk, bedrijfsleven...
Wat zijn de mogelijke gevolgen...
Personalia
Nieuwe finance manager operations om...
Corporate finance-adviseur Zanders...
Risch neemt taak over van...
Whitepapers
Naarmate het kalenderjaar ten einde...
In een tijd waarin efficiëntie...
In 2024 is AI een...
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager