Oeps! Spreadsheet foutje bij concern Marks & Spencer
12 juli 2016

Warenhuisconcern moet kwartaalcijfers naar beneden bijstellen vanwege dubbeltelling in spreadsheet.
Er zijn blijkbaar toch nog grote multinationals die nog steeds de spreadsheet gebruiken.
Enkele uren nadat de CFO van Marks & Spencer (Britse V&D, omzet > €11 miljard, één vestiging in NL in de Kalverstraat in A’dam) de cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar bekend maakte, moest zij al terugkomen op wat eerst positief nieuws geleken had.
In de 13 weken vóór 2 juli zou de omzet gestegen zijn met 1,3%. Toen een analist vroeg om onderbouwing van die stijging en CFO Helen Weir een van haar boekhouders vroeg om achterliggende cijfers, kreeg deze een hoogrode kleur.
“Bij nader inzien daalde de omzet juist met 0,4%, mevrouw. Sorry, spreadsheetfoutje!”
In de Financial Times verontschuldigde mevrouw Weir zich uitgebreid voor de fout, en stelde dat, omdat deze zo snel hersteld was, er geen sprake kon zijn van misleiding van beleggers en analisten. “We hebben meteen nadat we de fout ontdekten en herstelden contact gehad met onze afdeling juridische zaken!”
Het foutje komt op een ongelukkig moment. Net als wijlen V&D heeft de ‘ouderwetse’ keten van warenhuizen erg te lijden onder de moderne tijden. De totale activiteiten van de groep daalden met liefst 8,9% ; de koers van het aandeel daalde in de laatste drie maanden met 30%.
Gerelateerde artikelen
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Gemeente Oss
Van Domburg Partners B.V.
Bright River BV
Markt Update
Welke kleine stappen kunnen finance...
Bedrijfsverduurzaming vereist gedragsverandering van finance...
De titel biedt een route...
Personalia
Hij werkte hiervoor bij Asics...
Hij wil een bijdrage leveren...
Wendie Cornelissen voor risicomanagement, Arnold...
Whitepapers
AI luidt een nieuw tijdperk...
E-Invoicing en Compliance Facturatie en...
Ondanks economische uitdagingen, zoals inflatie...
Vragen over adverteren?

Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager