NS botst met beveiligers om creatief wervingsplan

Beveiligers als conducteurs valt slecht wegens krapte in de branche.

Denk je als bedrijf een handigheidje te hebben bedacht om meer mensen in te zetten, is het weer niet goed. De Nederlandse Spoorwegen willen tijdelijk beveiligers op de treinen in de avond en nacht inzetten. Dat moet het tekort aan conducteurs compenseren.

Maar in de beveiligingsbranche wordt het plan met hoongelach onthaald, schrijft De Telegraaf. “Hilarisch! We hebben al grote tekorten en dan verzint NS zoiets.” Leon Vincken, directeur van de sectororganisatie VBe, reageert schamper op de plannen van het spoorbedrijf. “Je krijgt een waterbedeffect: beveiligers worden met geld van de Staat weggekocht bij bedrijven waar ze hard nodig zijn. Hetzelfde zagen we ook bij Schiphol.”

Ook vakbond FNV waarschuwt. “Als mensen zien dat ze elders meer kunnen verdienen, stappen ze over”, zegt bestuurder beveiliging Debbie van Leiden. “Een opgeleide beveiliger verdient een bruto startsalaris tussen de 1700 en 2100 euro per vier weken. Dat is geen vetpot, ook al komt er een toeslag van 20 procent bovenop voor werktijden buiten kantooruren of van 35 procent in het weekend. Als NS iets hoger gaat zitten met het uurloon zal dat voor veel beveiligers aanlokkelijk zijn.”