NN houdt vooral van zichzelf
Een serie blogs over strategisch waardemanagement.
Eind derde kwartaal 2019 was er weer nadrukkelijk sprake van de stuwende bemoeienis van de activistische aandeelhouder Elliott. Herinnert u zich AkzoNobel nog?
Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en en co-auteur van het boek Risicovreugde.
In september 2019 nam Elliott, de Amerikaanse investeringsmaatschappij van miljardair Paul Singer, een belang van 3,2 miljard dollar in het telecomconcern AT&T. Tegelijkertijd stuurde Elliot een brief aan het bestuur van het bedrijf met plannen voor kostenbesparingen, desinvesteringen en inkoopprogramma’s, om zo de beurskoers boven de 60 dollar uit te tillen: 65 procent meer dan de slotkoers van dat moment. Waardecreatie per brief ‘sealed with a kiss’…
Bij AT&T zag Elliott ‘historisch gezien slechte prestaties, een zeer lage waardering en uitstekend gepositioneerde activa’ in combinatie met een ‘duidelijk pad om bijzondere waarde voor aandeelhouders en andere belanghebbenden te genereren’. Elliott stelde verder dat het tijd wordt dat AT&T de focus verlegt van overnames naar uitvoering, van ideeën naar realisatie.
Meer winst
Niet lang daarna richtte Elliott haar pijlen op CNH Industrial NV, het moederbedrijf van vrachtwagenfabrikant Iveco. Elliott wil dat de truckactiviteiten worden afgesplitst en dat er meer wordt ingezet op de beter renderende activiteiten voor landbouwmachines, waaronder tractoren: de productie van landbouwvoertuigen en aandrijfsystemen kende een brutowinstmarge (ebit) van 8,9 procent, tegen een ebit-marge van 2,7 procent bij de vrachtwagens).
Elliott zag ‘waardepotentieel’ in CNH Industrial, en wilde daarom ‘constructief samenwerken’ om die waarde te ontsluiten. Het 3 procent belang van Elliott in CNH Industrial is ongeveer 400 miljoen euro waard.
Meer waarde
En toen, in juni 2020, meldde Elliott bij NN Group, de moedermaatschappij van Nationale-Nederlanden. Oei. Daar vindt Elliott, met ruim 3 procent van de aandelen, dat de verzekeraar te weinig doet om waarde te creëren. De beurskoers zou wel 80 procent hoger kunnen en moeten! Au. “We nemen er kennis van,” reageerde NN. Oef.
Enkele weken later ging NN Group haar aandeelhouders echter gewoon weer belonen met een tussentijds dividend, inclusief slotdividend over 2019, en het inkopen van eigen aandelen voor 67 miljoen euro, dat als onderdeel van het voornemen om 250 miljoen euro aan dit programma te besteden. Het bedrijf voerde de operationele winst op door verdere kostenbesparingen.
Klinkt helaas bekend, toch?
Vervolg: Verantwoord groeien, maar hoe lang(zaam)?
Alle blogs van Leo van de Voort voor u op een rij gezet.
(foto: Pexels)