Massaal op zoek naar nieuwe baan

'Tijd is voor verandering' is de voornaamste reden om te wisselen van baan. Dit leidde in januari tot 18 procent meer sollicitatiebrieven.

Recruitment specialist Hays concludeert dat meer mensen willen wisselen van baan, in deze toch al krappe arbeidsmarkt. In een andere, wereldwijde, enquête van Hays geven werkenden als voornaamste reden om te wisselen van baan dat het tijd is voor verandering (40 procent). Daarnaast zorgt het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden op de huidige werkplek dat mensen verder kijken (19 procent).

Lees ook: 'Het gaat om vinden, volgen en verbinden.'

Whatsapp als vacaturekanaal

Nederlanders die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan zeggen wel overgehaald te kunnen worden door vacatures die een hoger salaris of betere trainings- en carrièremogelijkheden bieden. In een recente rondvraag van Hays blijkt dat Whatsapp een populair kanaal aan het worden is voor het ontvangen van vacatures. Op de vraag of zij het interessant vinden om de nieuwste vacatures via Whatsapp te ontvangen, antwoordt een derde van de respondenten bevestigend. Toch blijft e-mail het voorkeurskanaal: de helft van de ondervraagden ontvangt vacature-alerts liever op die manier.
Melanie Kool, marketing-director bij Hays Nederland: “Het vinden van een nieuwe baan stond al langer op de lijstjes met goede voornemens. Dat er nu sprake is van een forse toename zegt iets over de huidige arbeidsmarkt. De tijd dat mensen hun hele carrière voor één werkgever werkten is voorbij.”
Werkgevers die willen inspelen op de flexibele en enigszins onvoorspelbare route moeten hun traditionele mindset aanpassen, vindt Kool: “Om talent langer vast te houden, kunnen ze bijvoorbeeld investeren in om- en bijscholing. Op deze manier komen werkgevers tegemoet aan de behoefte van werknemers om nieuwe interessegebieden te verkennen en kunnen ze langer profiteren van de ervaring en expertise die al in huis is.”

Lees ook: Drie vragen die je altijd vergeet bij het solliciteren