PostNL krijgt weer een concurrent in postbezorging

Spotta heeft zich officieel geregistreerd als postbezorger bij de ACM.

De landelijke bezorger van reclamefolders Spotta gaat ook post rondbrengen. Het bedrijf wil een nieuwe concurrent voor PostNL worden, dat nu nog als enige in heel Nederland brieven, tijdschriften en andere poststukken bezorgt. De stap komt op een moment dat er oplopende discussie is over de machtige positie van het postbedrijf en aanpassingen van de Postwet op de politieke agenda staan.

Spotta heeft zich deze maand officieel geregistreerd bij de toezichthouder op de postmarkt, de Autoriteit Consument & Markt (ACM), zoals verplicht is onder de huidige wet. Het is daarmee de tweede landelijke postbezorger naast PostNL en een reeks regionale bezorgers. Tot op heden bezorgt het bedrijf landelijk weekkranten en reclamefolders van supermarkten, drogisten en andere winkels bij ruim 4 miljoen huishoudens. Dat valt buiten de postmarkt, omdat het ongeadresseerd drukwerk is.

Volgens Spotta-directeur Yme Pasma heeft zijn bedrijf nu een meerjarenplan en wil het 20 miljoen euro investeren in de postbezorging, voornamelijk geadresseerde reclamepost, ook wel direct mail genoemd.

De voorlaatste concurrent
Het is vijf jaar geleden dat de laatste concurrent van PostNL verdween. Dat was de postbezorger Sandd,  toen het zijn postnetwerk volledig integreerde in dat van PostNL. Vanaf die datum werd alle post in Nederland via het PostNL-netwerk verwerkt en bezorgd, en het merk Sandd verdween uit het straatbeeld.

In 2022 kwam er wel concurrentie van DHL, dat zich toelegde op poststukken vanaf 50 gram

Spotta is een Nederlands bedrijf dat zich richt op het verspreiden van brievenbusreclame, zoals folderpakketten, losse folders, huis-aan-huisbladen en samples. Met meer dan 21.000 bezorgers bereikt Spotta wekelijks ongeveer 5,2 miljoen huishoudens in Nederland.

Spotta als fusiebedrijf
In februari 2020 werd Spotta overgenomen door Arcis, een consortium bestaande uit Beheermaatschappij Em. de Jong, Print Nerds (Print.com) en Shatho Beheer. Deze overname stelde Spotta in staat om zijn strategie verder uit te voeren en zich te ontwikkelen binnen de foldermarkt, terwijl het merk Spotta behouden

Naast de verspreiding van fysieke reclame biedt Spotta ook digitale oplossingen aan, zoals de Folderkiezer, waarmee consumenten kunnen aangeven welke folders ze wel of niet willen ontvangen. Dit draagt bij aan een duurzamere en meer gerichte benadering van brievenbusreclame.

Gerelateerde artikelen