Na CSRD en CSDDD, nadert verplichte compliance EU-ontbossingsrichtlijn
Bedrijven kunnen hun duurzaamheidsbeleid versterken door de Europese ontbossingswet (EUDR) -die over ruim 80 werkdagen voor grote bedrijven in werking gaat– en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) tegelijkertijd en gecombineerd integreren in hun bedrijfsvoering. Deze gecombineerde aanpak vergemakkelijkt bedrijven die in hun productie gebruik maken van gewassen en mijnbouw, te voldoen aan de eisen van beide wetgevingen, die zowel milieu- als mensenrechtenkwesties aanpakken.
- De gecombineerde aanpak van EUDR en CSDDD helpt bedrijven om duurzaamheidsbeleid te implementeren dat voldoet aan beide EU-wetgeving
- Bedrijven moeten een uniforme due diligence uitvoeren die zowel milieu- als mensenrechtenrisico’s en ontbossing bestrijkt
- Technologieën verbeteren de traceerbaarheid van toeleveringsketens
De EUDR, gericht op het tegengaan van ontbossing, en de CSDDD, gefocust op bredere milieu- en mensenrechtenkwesties, vullen elkaar aan. Bedrijven die grondstoffen zoals koffie, cacao, hout en soja op de Europese markt brengen, moeten voldoen aan de strikte ontbossingsvrije eisen van de EUDR. Tegelijkertijd verplicht de CSDDD grote bedrijven om due diligence-processen op te zetten om schendingen van mensenrechten en milieuregels te identificeren, te voorkomen en aan te pakken. Dit betekent dat bedrijven die onder beide richtlijnen vallen, hun risicomanagement en rapportageprocessen moeten harmoniseren.
De verordening geldt voor rundvlees, cacao, koffie, palmolie, rubber, soja en hout alsmede en een breed scala aan afgeleide producten, zoals chocolade, meubels en leer. De verordening geldt zowel voor producten die in de EU worden geproduceerd en geëxporteerd, als voor producten die in de EU worden geïmporteerd
De Europese Ontbossingsverordening (EUDR), die op 29 juni 2023 in werking is getreden en vanaf 30 december 2024 van toepassing wordt, richt zich op zeven specifieke grondstoffen en daarvan afgeleide producten. Deze grondstoffen zijn rundvlees, cacao, koffie, palmolie, rubber, soja en hout. De verordening is ook van toepassing op een breed scala aan afgeleide producten, zoals chocolade, meubels en leer. Het is belangrijk op te merken dat de verordening zowel geldt voor producten die in de EU worden geproduceerd en mogelijk geëxporteerd, als voor producten die in de EU worden geïmporteerd. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Impact op financieel management en risicobeheer
CFO’s en financiële afdeling spelen een cruciale rol in de naleving van deze richtlijnen, omdat ze verantwoordelijk zijn voor het waarborgen van voldoende middelen en het opzetten van effectieve controlesystemen. Door de integratie van EUDR en CSDDD kunnen bedrijven overlap tussen processen verminderen, wat efficiëntie en kostenbesparing oplevert. Een geïntegreerd due diligence-systeem helpt om risico’s tijdig te identificeren en beheersen, wat financiële schade en boetes bij niet-naleving voorkomt. Daarnaast zorgt een gestroomlijnd rapportagesysteem voor consistentie in de informatievoorziening aan stakeholders.
Due diligence als kern van duurzame bedrijfsvoering
De CSDDD verplicht bedrijven om een robuust due diligence-proces te implementeren. Dit proces richt zich op het identificeren van risico’s op het gebied van mensenrechten en milieu in de volledige waardeketen. Financieel managers moeten zorgen voor een correcte budgettering en de inzet van technologieën die helpen bij het verzamelen en analyseren van data. De eisen van de EUDR komen overeen met de CSDDD op het gebied van traceerbaarheid, omdat beide richtlijnen bedrijven verplichten om volledige transparantie te bieden over hun toeleveringsketens.
Technologie als katalysator voor naleving
Innovaties zoals bieden mogelijkheden om de naleving van beide richtlijnen te verbeteren. Door technologie in te zetten, kunnen bedrijven eenvoudig de herkomst van grondstoffen in hun toeleveringsketen volgen en nalevingsinformatie met betrekking tot zowel ontbossing als mensenrechten automatisch bijhouden. Financieel managers moeten investeren in deze technologieën en zorgen voor de financiële middelen om deze systemen te implementeren, zodat de nalevingskosten op lange termijn worden verlaagd en risico’s effectief worden beheerd.
Integratie van rapportagevereisten voor betere naleving
Zowel de EUDR als de CSDDD stellen bedrijven verplicht om transparant te rapporteren over de risico’s en maatregelen die zij hebben genomen. Financieel managers kunnen profiteren van een gestroomlijnd rapportagesysteem dat voldoet aan beide wetgevingen. Door overlappingen in de eisen te identificeren, kunnen zij efficiëntere processen opzetten en de kosten van rapportage minimaliseren. Dit helpt niet alleen bij de naleving, maar verbetert ook de transparantie naar investeerders en andere stakeholders. [Artikel gaat verder na de volgende advertentie]
Bepaal jij wat AI voor je doet, of bepaalt AI straks wat jij zult doen? Kom hierover in gesprek op 7 november met 300 vakgenoten en experts tijdens Leadership in Finance Summit 2024 in Amersfoort. Meld je nu gratis aan en ontdek hoe AI jouw rol van finance leader herdefinieert.
Stakeholderbetrokkenheid en samenwerking binnen de waardeketen
Financieel managers moeten samenwerken met andere afdelingen binnen het bedrijf, zoals inkoop en compliance, om de naleving van beide richtlijnen te waarborgen. Daarnaast is de betrokkenheid van externe stakeholders, zoals leveranciers, cruciaal voor een succesvol duurzaamheidsbeleid. Door samen met leveranciers strategieën te ontwikkelen om aan de ontbossings- en mensenrechtelijke eisen te voldoen, kunnen bedrijven een grotere impact realiseren en hun bedrijfsrisico’s beperken.
1. Maak een uitgebreide risicoanalyse van de huidige toeleveringsketens en identificeer mogelijke nalevingsproblemen.
2. Investeer in technologieën, zoals blockchain, die de traceerbaarheid en transparantie in de keten verbeteren.
3. Werk aan een geïntegreerd due diligence-proces dat voldoet aan de eisen van beide richtlijnen en zet een gestroomlijnd rapportagesysteem op.
Strategische kansen voor lange termijn groei
Hoewel de integratie van EUDR en CSDDD in eerste instantie extra investeringen en middelen vergt, wijzen voorstanders er op dat bedrijven op lange termijn strategische voordelen kunnen creëren. Financieel managers kunnen duurzaamheid gebruiken als een waardecreërende factor, door te voldoen aan de verwachtingen van klanten, investeerders en regelgevers. Dit versterkt de reputatie van het bedrijf en vergroot de toegang tot duurzame financiering. Bedrijven die voorop lopen in de naleving van deze richtlijnen, kunnen een concurrentievoordeel behalen en aantrekkelijker worden voor investeerders die focussen op Environmental, Social en Governance (ESG) criteria.adresseert, terwijl ze bijdragen aan bredere duurzaamheidsdoelstellingen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Tijdpad implementatie Europese Ontbossingswet (EUDR)
30 december 2024: Inwerkingtreding voor grote bedrijven
De EUDR treedt in werking voor grote ondernemingen. Vanaf deze datum moeten zij voldoen aan alle vereisten van de wet, inclusief het indienen van zorgvuldigheidsverklaringen.
30 juni 2025: Uitbreiding naar MKB
Zes maanden later wordt de wet van kracht voor het midden- en kleinbedrijf (MKB). Dit geeft kleinere ondernemingen extra tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe regelgeving.